knölar stora som 10kronor på ryggen.

K

karl33on

Hej! Jag har ett problem, min häst fick för ungefär 1år sedan massa knölar på ryggen som är som 10kronor stora, Han ömmar på dem och de är stenhårda. Veterinären trodde att det var salt knölar, alltså att njurarna stött bort saltet. Jag har tagit bort saltstenen och det har inte gett något resultat. och jag har kollat sadeln och det beror inte på den.
Vad kan det vara ? :confused:
tack för svar

Sv: knölar stora som 10kronor på ryggen.

det låter likt det jag hade på en av mina hästar för ca 1 år sen vi kunde inte riktigt komma fram till vad det var eller varför det kommit!!

testade en del olika saker utan resultat men sen fick vi tips av en ny vet vi hade att använda hihiscrub och så var dom borta :) nu är det 1 år senare och dom har aldrig kommit tillbaka

hoppas att du hittar något som fungerar

Sådana knölar kallar en del för protein knölar och kan vara foderrelaterat.

Jag har träffat på en häst som fick sådana när hon åt hösilage oavsett värdena i hösilaget.

Beror det på för mycket eller för lite protein i foderstaten?

Aha, det var det jag trodde.

Min häst har fått en liten fläck eller knöl på ryggen. Jag funderar på om det kan vara typ ett blåmärke eller nåt, för han fick några små bitmärken från kompisen när han var ny. En i stallet trodde att det var från något flygfä, hennes häst hade haft liknande förra sommaren.
Jag är inte säker.

Finns det något annat som liknar proteinknölar? För han har bara en knöl och han har inte fått för mycket protein, såvida han inte har lägre proteinbehov är normalhästen. Han har legat strax under behov ett tag, och nu har jag äntligen fått tag på ett foder som funkar med resten av foderstaten, så nu kommer han ligga lite över istället, på en hyfsat hög kvot (8.6).

Fast i det fallet jag var med om så fick hästen knölar på ryggen och smältbart råproteinet i hösilaget var 27 och det är ju inte högt. Hästen var mycket lättfödd också och fick inte speciellt mycket kraftfoder men minsta lilla hösilage så kom knölarna. Så fort hon fick hö försvann dom. Jag pratade med en som hade jobbat i stallet året innan och det hade varit likadant då. Minsta lilla hösilage dök knölarna upp

Men oftast är det pga för mycket protein. Är det bara enstaka knölar som kommer på sommaren är det mer troligt att det är en insekt, min häst hade en knöl på kinden för ett par dagar sedan men den försvann. Jag trodde inte insekterna vaknat riktigt än men tydligen har en och annan tittat fram.

Sen kan hästar också få knölar om schabrak/vojlock är mycket skitiga eller sadeln inte passar.

Alltså, sadelknutor/foderknölar måste ju vara ett utav de vanligaste en häst råkar ut för. :confused: Blir lite förvånad att så många är undrande.

Håller med PL, vad flummigt uttalande av veterinären. Foderknölar är väl inget ovanligt, men kan vara lite svåra att få bort, helst om dom ligger där sadeln ligger. Du kan läsa mer här.

http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/sadelknutor.html

Men det heter inte proteinknölar och orsakas inte av proteinet. Det är en allergisk reaktion mot något i fodret. Ge inte proteinet skulden för allt..snälla ni.

Men det heter inte proteinknölar och orsakas inte av proteinet. Det är en allergisk reaktion mot något i fodret. Ge inte proteinet skulden för allt..snälla ni.

+ Snowball (delvis)
Det har jag absolut inte gjort. Som sagt så ökar jag just nu proteinet. Jag behöver ha en ganska hög kvot på min ganska lättfödda ponny. Hade det varit så att det varit många knutor så hade jag bett veterinären kolla på det. Men som det är nu så är det en endaste liten knöl, och han har dessutom bitmärken från den nya hagkompisen, så min gissning är att det är antingen ett "blåmärke" eller något insektsbett.

Jag tittade på länken, och det ser inte alls ut som knölen som min häst har.

Anledningen till att jag "är undrande", eller hur du uttryckte det så smickrande, är att jag är hyfsat ny som hästägare. Jag köpte min första häst för 1.5 år sen. Det jag själv har erfarenhet av läser jag på så gott jag kan för att få insikt i vad som hänt, frågar mycket osv. Men det finns ju oändligt mycket som jag inte har någon som helst erfarenhet av, och därför kan jag inte så mycket om det heller. Därför frågar jag, så att jag ska bli kunnigare som hästägare. Helst frågar jag folk i min omgivning, men buke är också en bra plats att fråga om man tar svaren med en nypa salt och kollar upp med andra mer trovärdiga källor om det kan ligga något i påståendena. :idea:

Sadeln är inprovad för bara en månad sen av en duktig sadelutprovare. Jag är väldigt nöjd med den och tror verkligen inte att det beror på den heller. Scabraken är också rena.

Senast ändrad:

Jag skrev i och för sig kallar en del för protein knölar och kan vara foderrelaterat Och jag skrev också när hon åt hösilage oavsett värdena i hösilaget. i mitt första inlägg

Men det är nog mer riktigt att kalla det foderknölar/foderknutor och det är förmodligen olika från häst till häst vad som ger dessa utslag antar jag.

vara knölarna? min häst har haft knölar ända sedan jag köpte henne för två år sedan, de vara till och från. Har provat lite olika varianter för att få bort dessa små knölar men utan resultat. Provat foderlösningar, gjort rent dagligen med sprit på knölarna i fall det skulle vara bakterier i huden, men inget funkar men med tiden försvinner de men då kommer nya på andra ställen... mycket mystiskt... just nu har hon två i man fästet, en stor (en femtiöring) mitt på bogen och tre små (som en liltå nagel) vid sadelläget... det är inget hon lider av eller regerar på.

men vad är det och vad kommer de ifrån... hur får man bort dem?????

Min häst som är ett sjuårigt sto, lättfödd, äter bara sent taget hö/hösilage samt miniraler med bra utprovad (ren)utrustning.

Som jag skrev jag vet en häst som fick knölar av hösilage oavsett värdena. Har hon nån gång stått på enbart hö?

Hej! Jag har ett problem, min häst fick för ungefär 1år sedan massa knölar på ryggen som är som 10kronor stora, Han ömmar på dem och de är stenhårda. Veterinären trodde att det var salt knölar, alltså att njurarna stött bort saltet. Jag har tagit bort saltstenen och det har inte gett något resultat. och jag har kollat sadeln och det beror inte på den.
Vad kan det vara ? :confused:
tack för svar

Vår häst hade 5-8 knölar på ryggen, just under sadeln under ca 1 års tid. Han hade inte ont men vi var såklart oroliga. Vet tittade-och visste inte. Han fick inte för mkt protein, han hade inte skitiga vojlockar, han fick ngt medel för magen, använde naturligtvis inte sköljmedel mm mm. Så för ngn månad sedan började vi använda endast fårskinn (och inget annat) under sadeln, efter ngn vecka var knölarna borta och har inte kommit tillbaka!

Knutorna heter Eosinofila granulom, är en samling av vita blodkroppar. Knutorna har hästen inte ont av OM dom nu inte hamnar där sadeln/seldon mm ska ligga. Det är nästan bara då dom orsakar problem. Annars spelar dom knappast nån roll för hästens välbefinnande. Dock inte sagt man bara ska strunta i dom. Men det är ju ingen panik med knutor så att säga.

och jag har kollat sadeln och det beror inte på den

Sadeln i sig behöver inte ha något fel alls, utan det är sadelns mekaniska nötning som gör att knutorna inte går bort. Dvs bakterier trycks ned i porerna av sadeln.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg för ett år sedan om detta och sökte svar, utan resultat, tänkte prova igen eftersom vi och veterinärer börjar...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: caballus
·
Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 452
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 599
Senast: Sol
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka