knölar på ryggen

S

Sliver

Ja precis som det låter så har min vänninas häst fått knölar på ryggen och hon undrar ju vad det kan vara. Jag misstänkte att det kunde vara protein hon reagerar på, hon har varit borta från gården 1 månad och kommit tillbaka nu där det har blivit mkt återväxt i hagen. Vad tror ni?

Sv: knölar på ryggen

Foderreaktion, inte proteinet i sig. Kan även vara att det är varmt och vojlocken blir svettig och smutsig snabbt och skaver.

Min fick knölar när jag började ge korn, det tog lång tid (fler veckor) innan knölarna försvann, men de minskade någorlunda så fort jag tog bort kornet.

Slutade du helt och hållet att ge korn till hästen?

Kan ju vara reaktion på fodret. Min kuse fick hårda knölar på ryggen. tre stycken som är ca 3 cm. Det visade sig vara "stövknälar" som veterinären kallade det. Berodde på dålig rykt lr smutsiga vojlockar. Hennes råd var att ryckta så att blodcirkulationen kom igång ordentligt och att alltid se till att ha rena vojlockar. Nu vet jag ju såklart inte om det är detta som din väninnas kuse har, tänkte bara att ett litet tips inte kan skada..... :banana:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 016
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
446
Senast: The Beast
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka