knölar på ryggen

S

sixten

Hej! Min häst får 2-3 knölar på ryggraden efter ridning, dom är större efter ridning i skogen med mkt klättring, efter ridning på plant spår så blir det mindre knölar. dom går alltid tillbaka så dan efter är dom borta. Hon verkar inte ha ont utav dom, men normalt är det ju inte. Kan det bero på sadeln?? är det nån som har likadant problem?? :confused:

Sv: knölar på ryggen

Min häst fick knölar mellan kotorna som också gick bort dagen därpå. Bytte sedan sadel och sedan dess har han inte haft en knöl. Så, ja det kan bero på sadeln att den trycker på ryggraden.

Tror oxå att det kan bero på sadeln. Min ena häst hade ingen egen sadel när hon kom. Hade en dressyrsadel som satt bra, den fick hon inga knölar av. Sedan hade jag en wintec, luftstoppad hoppsadel vid hoppning samt när jag red ut & den låg inte jättedåligt, men följde inte ryggen helt bra & varje gång jag ridit i den fick hon en såndär knöl mitt på ryggraden, den ömmade dock inte... men då förstår man ju att det är nåt som är fel, så prova en annan sadel så märker du ganska snabbt om det är den som ställer till det..

Är det mjuka knölar vid sidan av/på ryggraden? Jag hade en häst som fick såna. Byte av sadel fixade det hela.

sixten skrev:
Hej! Min häst får 2-3 knölar på ryggraden efter ridning, dom är större efter ridning i skogen med mkt klättring, efter ridning på plant spår så blir det mindre knölar. dom går alltid tillbaka så dan efter är dom borta. Hon verkar inte ha ont utav dom, men normalt är det ju inte. Kan det bero på sadeln?? är det nån som har likadant problem?? :confused:

svullnaderna kommer på ryggraden typ mellan koterna, sadeln ligger inte helt 100 bra. så jag ska byta den, hoppas det försvinner då

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 830
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 755
Senast: Honey07
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 897
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat