Knölar på ryggen..

unki

Trådstartare
Min häst fick knölar på ryggen för ca 2 månader sen, och trodde först att det var något slags bett eller nåt men dom har fortfarande inte försvunnit... :confused:
De sitter där jag sitter när jag rider (rider alltid barbacka), på ca en kvadrat decimeters yta.
De verkar sitta i huden, även uppe på ryggraden, är hårda, storlek som ärtor ungefär.
Dom ömmar inget alls så därför har jag ridit honom ändå.
Men nu upptäckte jag att pälsen börjar skavas bort lite... :eek:
Kan det vara för att det blir för mycket tryck på samma yta när jag rider barbacka??
Rider med fårskinnsfäll så det är väldigt mjukt och så, ingen större friktion alltså!
Någon som har nån idé på vad dessa beror på eller vad man kan göra för att få bort dom?

//Annika :banana:

Är det många knölar?

Min pålle fick en knöl lika stor som en ärta ungefär där sadeln ligger i februari. Dessutom var det en mindre som kom och gick.
Jag var rädd att det var sadeln, men när jag släppte ut honom på bete i somras försvann dom, även om jag red honom.

Jag kom fram till att mina kom nog av att han gick täckad mest hela tiden i vintras och våras, men i sommar har vädret varit bra och dom har gått helt nakna så dom försvann.
Vet inte om det kan vara samma som dom du har. Mina var inge avskavda eller så, och helt oömma.

Det jag hört är att det kan vara för mycket protein i fodret eller pga sadeln.

hej på dej!
Min hästa kan knölar liknade dom har beskrivit. Men det är foderknölar. Hon får det om hon just har kommit hem från sommarbetet, förmycket kraft eller fått något foder hon inte tål! Kolla fodret å vad det innhåller eller tänk ifall det kanske kan vara efer betes byten. Lycka till. :)

Min häst har en knöl på ryggens ena sida, precis där sadeln ligger.. :( den förändras lite nu och då. Ibland är den större(som en femkrona fast avlång) och ibland syns den knappt. Sen nu på sensommaren så har han fått knölar lite här och där, mest fram på bogen. Jag antog att det var några insektsbett för vissa kom det gegg ifrån.
I höst när veterinären kom till våra hästar för vaccinationer, så tog vi upp detta med knölarna, och han sa att det mest troligt var en för skitig häst... :crazy:

Visst har jag en skitgris till häst men det fanns en till häst i stallet med knölar och den hästen var och är defintivt inte skitig. Så inte blev jag klokare av att veterinären tittade på honom.. :confused:

Så det är bara att vänta och se om det försvinner eller så får jag väl storstäda min häst varje dag framöver.. :p

Laila

Ja, dom kom ju efter att han kommit in från betet...
Kanske det kan bero på det då.. :crazy:
Men borde dom inte vara borta nu i så fall? :confused:
Han äter hö och betfor och det har han alltid gjort så det borde inte vara problemet... :(

Sv: Re: Knölar på ryggen..

De kan helt enkelt vara inflammerade hår säckar, Hubbe har ochså sådana fast en på rumpan å en på benet försvinner inte ömmar inte utan bara finns där,fick till svar av vet att d är inflammerade hår säckar du kan tvätta dem men d gör inte större nytta. Hoppas att dom försvinner då de sitter lite olägligt.

mvh anna

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Cactus
·
Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 452
Hästvård Hej alla! Jag skriver detta inlägg för att jag håller på att oroa ihjäl mig själv. Har en ung valack som haft en fibroblastisk ink...
Svar
15
· Visningar
8 074
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka