Knölar, ngt hårda i öronen

E

elis

Undrar om någon har haft erfarenhet av ärt-stora knölar i öronen(på en häst)Annars är hästen i ett bra skick. Hur ska det behandlas?? Vad är det för något?? Inga knölar någon annanstans.:confused:

Sv: Knölar, ngt hårda i öronen

Har haft en häst som fick denna typ av knölar, kommer inte ihåg vad veterinären kallade dom, furunklar eller nått. För det mesta går dom visst bort av sig själv, men hans ena sprack upp till en salig blodig röra, varav han fick gå med örat i paket ett bra tag, o vi smetade antibiotika på såret.
Däremot försvann alla andra knölar på öronen av sig själv. Skulle ha med stallmiljö att göra om jag inte minns helt fel... nån annan som vet?
(detta var flera år sen jag hade denna häst, och han fick dom två gånger under ett år, och sen aldrig mer)

vår shettis hade någon rätt stor knöl på ett öra för massa år sedan, veterinären bestämde sig för att ta bort den så det gjorde han med nån kniv eller hur det nu va, läkte bra iaf.

ni öron experter vad kan det va för något som blir somk vita flagor (runda) torr hud i öronen?är som stora nästan runda torra vita hudfläckar..när det ändå är en öronfråga här:)

Tror det är samma orsak som knölarna, eftersom min häst då fick dessa runda fjäll på öronen när knölarna läkt bort. Men kommer bara ihåg att vet inte riktigt visste varför dom fick dom, men att det hade med stallmiljö och utfodringa att göra:confused: :confused:
Det enda jag skulle göra var hålla dom rena typ. Det skulle visst även vara relativt vanligt, så nån annan måste väl ha råkat ut för det mera nyligen och kanske vet varför??

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 684
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
822
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025