Knölar, knölar, knölar...

Puppan

Trådstartare
Min häst har knölar på ryggen...

Har ett par teorier, som jag antar kan vara orsaken var och en för sig eller tillsammans.

a. Höet är väldigt rikt på energi men halvkasst med protein, så hon får ganska mycket sojaflingor i maten för att få upp proteindelen. Det är inom rekommenderad mängd, men mycket soja ändå.
Alltså: proteinknölar?

b. Har en sadel som inte passar 100%. Den rider vi dock i kanske 2 ggr i veckan, resten av tillfällena har hon en jättebra sadel som passar kanon (men som inte passar att rida dressyr i, tyvärr). Knölarna sitter dock inte precis där man kan tänka sig att sadeln trycker.

Hur lång tid kan det ta innan knölarna försvinner om man försöker rätta till något eller bägge av det som kan ha orsakat dem?
Är det månader, veckor eller halvår?

Sv: Knölar, knölar, knölar...

Puppan skrev:
Min häst har knölar på ryggen...

Har ett par teorier, som jag antar kan vara orsaken var och en för sig eller tillsammans.

a. Höet är väldigt rikt på energi men halvkasst med protein, så hon får ganska mycket sojaflingor i maten för att få upp proteindelen. Det är inom rekommenderad mängd, men mycket soja ändå.
Alltså: proteinknölar?

b. Har en sadel som inte passar 100%. Den rider vi dock i kanske 2 ggr i veckan, resten av tillfällena har hon en jättebra sadel som passar kanon (men som inte passar att rida dressyr i, tyvärr). Knölarna sitter dock inte precis där man kan tänka sig att sadeln trycker.

Hur lång tid kan det ta innan knölarna försvinner om man försöker rätta till något eller bägge av det som kan ha orsakat dem?
Är det månader, veckor eller halvår?

-------------------

Tror nog det beror mera på att hästen har proteinknölar...... :idea:
Men det kan oxo vara att sadeln kanske passar hästen för dåligt :confused:
Men har du kollat med en veterinär om detta???

Vet en arabvalack, som fått proteinknölar av hösilaget, som innehåller lite protein - enligt ägaren - (tyckte det lät väldigt konstigt då hösilaget va halvbra)......

/Carolrita

Knölar på ryggen som är rörliga, det behöver dom i för sej inte vara. beror ofta på att hästen är känslig för smuts. Kan komma knölar där shabraket legat då detta uppkommer så är det bara att tvätta och ha rena shabrak, renskin är välsigt bra och fårskin eller nåt runt sadelgjorden.
De här rekommendationerna har jag fått från en vetrinär som behandlade flera av min skolas hästar. Mvh /agnes

Prova hiruoidsalva (är osäker på stavningen). Finns att köpa på apoteket. Jag masserade in det på min hästs två knölar på ryggen och dom var borta dagen efter!

Min häst har haft knölar ett tag, han hade dem när vi köpte honom. Då var de hårda, utåtstående och pälsen var bortskavd. Ömmade inte vid beröring eller så. Vet ej om det berodde på hans gamla sadel, vi köpte nya hur som helst. Sen masserade vi runt omkring knölarna för att öka blodflödet, bytte schabrak efter varje ridpass, och såg över foderstaten. De vart plattare och plattare och efter nån månad var de borta. :smirk:
Har hört att vissa veterinärer sprutar dem med cortison, men jag vet inte om det funkar..?

Låter som protein knölar. Min ena fullblodstjej hadedet när hon kom tillmig och hon kom då från galoppen.Hon hade fått extra protein iform av just sojaoch hade fått "proteinknölar" just på ryggen. Det tog över 9 månader innan de försvann ... Hon har aldrig fått just soja sen dess då vissa hästar är mkt känsliga mot det och kan ha svårt med proteinmängder.prova lucern istället och använd ett foder med högvärdigt protein i som hästen lättare kan bryta ner.
Vet inte hur mkt soja din häst har fått men tumregeln är annars max 100 gr per 100 kg kroppsvikt per dag har jag för mig. Nu går vi mer in på foderforum,men har du en uträknad foderstat?? Ditt hö innehåll tydligen mkt energi,men har du kollat att det finns energi nog för att bryta ner proteinet?
Börja med att ta bort sojan helt iallfall och gör det direkt!

Jo, jag har räknat foderstat och hamnade på en kvot på runt 4 med det hö jag har. Eftersom hästen är dammkänslig så måste hon ha hösilage och eftersom det bara är 2 hästar i stallet så måste jag köpa småbalar = ont om leverantörer + att det mesta av traktens årshö har värden som detta.

Sitter på jobbet just nu och kan inte ge dig värdena, men det låg som sagt var mkt högt på energi och lågt på protein.

Hästen började falla ur, så jag var tvungen att höja proteingivan. att ge lucern fungerar inte, för då höjs energin ytterligare och kvoten förblir konstant låg. Därav behövde jag rent proteinfoder...

Givan ligger nog precis på de 100g/100kilo kroppsvikt som du angav. Börjar också tro att knölarna beror på detta, för hon har aldrig haft knölar förut, och jag har aldrig behövt fippla med fodret på detta vis förut heller.

Frågan är (ska nog ställa den på fodersidan också) vad finns det för andra rena proteinkällor att ta till?

En annan ren proteinkälla är krafft protein. Om din häst har fått proteinknölar av sojan så kan det vara mycket skonsammare att i stället ge krafft protein (dock betydligt dyrare). Vi har haft samma problem med våra foderstater då vårt hö också är väldigt energirikt och proteinfattigt. Energin skjuter i höjden direkt.
Jag bytte till nya krafft groov åt min häst samt ger henne lite soja (hon är inte så känslig) och hon har tagit sig jättebra på det!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Jag behöver lite input från andra känner jag. Min B-ponny, (4 år, shettis/russ/fjording ca 127 cm hög), är rundare än vanligt och jag...
2
Svar
38
· Visningar
4 134
Senast: axel
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 706
Senast: axel
·
C
Hästvård För två år sedan fick min shetlandsponny, valack, protein knölar detta berodde på att han fick linfrö som är väldigt proteinrikt...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Challe99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka