knöl på skelettet

imac

Trådstartare
Tårarna rinner, vovven har fått en knöl på bakhasen. Det känns som att den sitter fast i skelettet/att skelettet har vuxit ut. Med tanke på att han snart är 10 år och överviktig så känns prognosen inte så positiv:cry: Har fått tid hos veterinären på onsdag.

Är det någon som har varit med om/sett något liknande? Vad kan det vara?:cry::(

image_zpsf264ea27.jpg

Hur snabbt har det här uppkommit? Skelett tar ändå ett tag att växa på sig (lite drygt två månader för att läka ett benbrott t.ex.) Är den hård, mjuk, mitt emellan? Ömmar den?

Hur snabbt har det här uppkommit? Skelett tar ändå ett tag att växa på sig (lite drygt två månader för att läka ett benbrott t.ex.) Är den hård, mjuk, mitt emellan? Ömmar den?

Knölen är stenhård, känns som att skelettet har vuxit utåt. Han har lyft benet och riktigt inte viljat stödja på det under en tid, men knölen såg vi igår. Han var hos veterinären för en månad sedan och fick massage, då fanns det ingen knöl alls. Han bryr sig inte ett dugg när man klämmer o känner, varken piper eller drar undan benet.

Har svårt att tro att det skulle komma en sådan skelettknöl på bara en månad och att man plötsligt ser den en vacker dag. Hunden är ju dessutom korthårig så det finns ingen päls som kan dölja den.

Har faktiskt ingen aning om vad det skulle kunna vara faktiskt, iom att hunden inte verkar ha ont av själva knölen. Har hunden fått en smäll på benet eller något annat? Man skulle ju även kunna tänka sig någon form av tumör (behöver inte vara elakartad), dem kan växa på sig ganska fort och behöver inte alltid göra ont. Iom att den sitter precis vid hasen och att hunden inte velat stödja på benet ordentligt under en tid skulle jag misstänka att det är något som hänt med själva leden. Är dock ingen veterinär så detta är bara spekulation från en ren lekman.

Gamla hundar kan ju få knölar lite här och var. Min har en riktigt stor på sidan av magen och jag var säker på cancer men det är en ofarlig tumör. Mina föräldrars hund har också en ganska rejäl vid höften men den var också ofarlig. Om de inte stör hunden så låter man dom vara, annars kan man operera bort dom.
Det behöver inte vara nåt farligt. Men bra att du ska kolla upp det. Min hund gjordes ultraljud på och man tog prover från knölen. Jag ska på koll igen i januari så det känns bra.

Tack för era svar. Vår älskade finaste Boy fick Vandra vidare idag:cry: röntgenplåtarna visade att han hade osteosarkom som spridit sig vidare till lungorna, knölen hade nästan fördubblats jämfört med bilden. Det var inte frågan om och när utan hur många få dagar vi skulle få med honom tills smärtan blev allt för stor. Vi valde att inte väcka honom efter röntgen. Det gör så förbannat fruktansvärt ont:cry:

Usch! Tragiskt, beklagar sorgen. Vet hur det är när man plötsligt förlorar en livskamrat utan att vara förberedd på det. Det är alltid lättare om man har tid att förbereda sig, hemskt när det kommer så plötsligt.

Tack för era svar. Vår älskade finaste Boy fick Vandra vidare idag:cry: röntgenplåtarna visade att han hade osteosarkom som spridit sig vidare till lungorna, knölen hade nästan fördubblats jämfört med bilden. Det var inte frågan om och när utan hur många få dagar vi skulle få med honom tills smärtan blev allt för stor. Vi valde att inte väcka honom efter röntgen. Det gör så förbannat fruktansvärt ont:cry:
Beklagar :cry:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Upptäckte detta i munnen på min snart 5 månaders valp. Det sitter på insidan av underläppen. Någon som sett något liknande förut...
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
682
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 045
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat