Knöl på juvret

Fakur

Trådstartare
Jag köpte i somras ett islandssto som går med föl. Upptäckte efter någon månad att hon hade en knöl på sidan på juvret och den är fortfarande kvar. Nu känns det som den blivit lite större men nu är nog juvret lite mindre också iofs eftersom mjölken minskat. Knölen är som en halv pingisboll ungefär. Den är hård, ömmar inte.
Vad kan det vara? Något som har kapslat in sig eller är det en böld? Är det någon här som sett något liknande?
Eftersom fölet diar lite fortfarande så är det väl inte lämpligt att åtgärda något just nu men det kanske måste skäras upp sen? Usch, inte så kul.. Undrar hur sånt läker? Kanske måste sys?..
Någon som fattar vad det kan vara?..

Sv: Knöl på juvret

Mitt ena sto har knölar i juvret som undersöktes förra sommaren, eller om det var förrförra. Hur som. Vetten kollade med ultraljud och kunde konstatera att det i henne fall var fett inbäddat i bindväv. Hon var otroligt överviktig när jag köpte henne så troligtvis en rest från det.

Kort sagt: Går säkert att kolla med ultraljud.

Sv: Knöl på juvret

Jag ringde veterinären nu och hon trodde att det ev kunde vara en inkapslad mjölkkörtel. Det kan vara så att den kommer att gå ner när mjölken försvinner, vi får hoppas på det annars får det kanske göras något efter det att fölet är avvant.

Någon annan som har erfarenhet av detta?

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 898
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka