Hjälp mig nu snälla bukare! Har fått akuta problem med mitt sto som har en ganska rejäl sårskada precis över kotan på höger framben. Skadan uppkom för 2½ vecka sedan och ända tills igår har det gått som en dans att göra rent och bandagera. (Haft vet ute för koll och fått hjälp och råd med hur det ska skötas.) Ska nu börja med Socatil och varva mellan att lägga Sorbactförband och lufta. Men igår började hon plötsligt att strula. Lyckades efter många om och men få dit bandaget till slut. Idag var det ännu värre. Bandaget hade hamnat på sniskan och såret var bart med kanterna på bandaget som skavde i överkant. Inte så bra... Försökte på alla möjliga sätt få på nytt förband men fick ge mig efter nästan en timmes försök och det hela slutade med att jag från andra sidan och snabbt som sjutton sprayade på lite Bluespray för att åtminstone få något skydd.
Hon slänger upp frambenet (och slår sig själv i magen) så fort jag kommer i närheten av såret. Kan kratsa hoven, massera benet - t o m precis runt såret, men så fort jag kommer med Sorbactkompressen och klisterbandaget krånglar hon. Har försökt med att maken håller andra benet men det slutade med att hon nästan gick omkull. Har testat mutor, att bli MYCKET bestämd, att vänta ut henne, att stå på andra sidan, att linda benet med vanliga lindor och sedan övergå till klisterbandaget mm mm.
Verkar inte som om det gör särskilt ont och det har inte hänt något speciellt (att hon blivit rädd eller annat).
Så snälla, snälla - ge mig lite goda råd för hur jag ska kunna behandla såret.
Hon slänger upp frambenet (och slår sig själv i magen) så fort jag kommer i närheten av såret. Kan kratsa hoven, massera benet - t o m precis runt såret, men så fort jag kommer med Sorbactkompressen och klisterbandaget krånglar hon. Har försökt med att maken håller andra benet men det slutade med att hon nästan gick omkull. Har testat mutor, att bli MYCKET bestämd, att vänta ut henne, att stå på andra sidan, att linda benet med vanliga lindor och sedan övergå till klisterbandaget mm mm.
Verkar inte som om det gör särskilt ont och det har inte hänt något speciellt (att hon blivit rädd eller annat).
Så snälla, snälla - ge mig lite goda råd för hur jag ska kunna behandla såret.