Knarrande sadel....

Texaz

Trådstartare
Har en sadel som knarrar enormt!

Smörjer och smörjer, men blir inte bättre:crazy:
Tips på vad jag kan göra? Vad smörja med, olja eller sadelfett?

Sv: Knarrande sadel....

Läste om problemet på utrustning tror jag. Inte W-sadel men det borde vara samma princip. Vissa hade bytt märke på smörjan och fått bättre resultat.

Saddle Soap Tex.
Oil och Balsam.
Allt du kan komma åt, ut och in siden.
Du måsta dra ut stig läder en bit så du komma åt det som tra sig över bommen.
Kan ta ett par år innan sadeln har lugna ner sig :)

Ett par, jo tack! Har en simco från 80talet som fortfarande knarrar :D

Hört att potatismjöl ska vara bra, ska tydligen minska knarret. Själv kör jag med en rejäl rengöring och läderfett överallt där jag kommer åt och gärna lite till.

Som sagt potatismjöl ska funka. Jag använder Dialon kroppspuder, normalt till små barnrumpor (vilket kanske en del tycker att jag fortfarande är)

Vänd upp och ner på sadeln och gå lös. Funkar fint.

Tackar och bockar för alla tips! Ska bli kul att höra vad tränaren säger i framtiden:p

Liknande trådar

Utrustning Kan man smörja en lädersadel med rapsolja? Blir det bra? Ska försöka putsa upp en halvrisig sadel och har tyvärr ingen läderolja...
Svar
5
· Visningar
841
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
857
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan...
2
Svar
25
· Visningar
1 526
Senast: Badger
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 476
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama