Knäpper i benet!!

Splittan

Trådstartare
Ja min pålles ena bakben knäpper det i, OFTA!!
Jag upptäckte det i sommras att det började knäppa ganska så ofta i bakbenet på henne.
Så jag så till att hon fick ordentligt med vitaminer och mineraler.
Hon fick sedan gå på sommarbete.

Tyckte sedan att knäppande blev bättre, men nu så har det kommit tilbaka, eller, knäppande har kanse varit så här mkt hela tiden, bara et att jag inte har ridit den övningen så mkt just då.
För att det är så att jag vet att pållen är stelare i det bakbenet, det märks tydligt när jag rider på en volt och ber henne flytta ut rumpan från volten, då kommer knäppningarna, och man ser att hon har jobbigare att trampa över med det bakbenet.
Knäppningarna kommer i varje steg och i mellanåt så knäpper det lite högre.

I övrigt så har jag inte märkt att hon har några problem med bakbenet, för hon går bara så jäkla bra just nu. Och detta är en häst som är otroligt känslig av allt som heter feber, sår eller ont :crazy: .
Så därför vet jag att hon inte har några speciella känningar av knäppningarna.
Men det jag undrar över är vad knäppningarna kan vara!? Kan det vara någon kallk/brosk bildning, eller nåt??

Sv: Knäpper i benet!!

Samma här!
PÅllen har åxo ibland att det knäpper i något ben/ led..men inga problem när hon rids eller markarbetas.
Ska testa om hon jobbas kontinuerligt om det blir bättre/värre?

Skulle verkligen vilja veta varför det är så :confused:

Min förra foderponny hade också knäppnigar i ena bakbenet och när jag
frågade en ridlärare på ridskola sa hon att det var något med någon
vätska eller nåt sånt. Kommer inte riktigt ihåg..

Sv: Re: Knäpper i benet!!

På unghästar så kan det knäppa i benet, och det har med bildning av ledvätskan att göra. Så på unghästar så är knäppningarna helt ofarliga.

Men jag står väldigt frågande till när det kommer knäppninar i ett ben, och kan låta hela tiden när jag gör en övning, och då även ganska så högt!?

Hejsan, om knäppet kommer från samma ställe hela tiden kan det vara ett ligament som är spänt och som knakar när spänningen släpper under arbetet.
Massage kan hjälpa mot detta problem, jag har egen erfarenhet av en häst där knäppet var borta efter en massagebehandling.

mvh
Lejonelle

Ljudet kommer från samma ställe hela tiden, men ljudet minskar/försvinner inte, utan är kvar hela ridpasset, och knäppningarna kommer fram när jag gör just den övningen (rider på volt och puttar ut rumpan på hästen).
Jag menar, borde inte spänningarna ha släppt i alla fall i slutet av passet?!

Jag får väll pröva att massera och se om det blir bättre. Ska se till att börja stretcha hon med (har varit lite slarvig med det..).

Jag skulle tro att det knäpper i en led, absolut inget farligt (kan intyga det själv, jag har så i min fotled, knäpper när jag går, och jag har aldrig haft ont va det).
På min häst, som också knäpper i ett bakben, så brukar de knäppa mer på hösten när det är fuktigt och rått ute. Nu när jag har börja rida och arbeta henne mer så knäpper det inte lika mkt.
Jag har en teori om det där med knäppandet, att om det sitter i en led, i det benet som hästen "har svårare för" så kan de vara så att ledfunktionen inte är lika "bra" som det andra benet.
Ledens "sugsvamps-funktion" (dvs när hästen trampar igenom leden, så trycks vätska i ledbrosket ut och samlar upp näring och så när leden inte belastas så sug vätskan in i ledbrosket igen och förser ledbrosket med näring då ledbrosket inte har några näringsförsörjande blovdkärl). Om hästen använder det ena benet mindre så blir den funktionen försämrad, vilket ger knäppningarna, men när hästen kommer igång och arbeta med det benent (och leden) så förbättras funktionen och så slutar det/minskar knäppningarna.
kruxet med min teori är ju att det borde vara skadligt med dessa knäppningar, men det är det ju inte (som jag vet iaf).
Man kan ju ge glucosamin, som finns i ledvätskan också, så kan det sluta, men det har inte hjälpt ett dyft på min pålle.

Jamen, detta gav mig en ide!

Min pålle är stelare i det bakbenet där knäppningarna kommer i från, alltså använder hon det benet mindre. Alltså bör jag fortsätta att få hon att stärka det benet, genom arbete och stretching, för att förbättre funktionen i leden!

Det är bara det att hon har inte haft så mkt knäppande förr, utan det dök upp nu i sommras. Men hon visar inga tecken alls att ha ont, och som sagt så är hon väldigt känslig för smärta, feber m.m

är det högt eller lågt, om det är högt är det troligtvis patellasenan...rid på som vanligt bara då det oftast försvinner vid träning....det är typiskt att det kommer såhär på hösten eller vid pälssättningen...släpper det inte med träning får man överväga ett ingrepp om det stör rörelsemönstret.

Jag är osäker på var det sitter, men jag tycker mig höra att ljudet kommer nere vid kotan...
Hm, tro jag ska jobba hon för hand och riktigt spana in var ljudet kommer i från!

Man blir lite frustrerad när man inte vet vad det är, och så tycker jag att det låter lite obehagligt när det knäpper (i och för sig tycker jag inte heller om när männisor knäpper sina fingrar m.m).

är det patellan så blir hästen "sämre" när du drar ner eller ställer av den och bättre ju mer du jobbar den.

tjena!
det knäpper i min pålles ena bakben (hasen?) varje gång jag rider honom. misstänker starkt att det har med ledvätskan att göra, att det har blivit för lite ledvätska där efter den glidledsinflammation han precis haft där.
men dem säger att det inte är någon fara, och att var o varannan häst har det så.... =)

Som någon sa häruppe, prova med glucosamin eller gurkmeja (från naturapotek el. liknande).

Liknande trådar

Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 485
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 119
Senast: Janni
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 356
Senast: Rebeckafalk
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 451
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka