knäpp häst

F

fjording90

jag äger en fjording som har varit värdens lungnaste och snällaste häst. har haft henne 8 månader. har nu inte gått så mycket pga att hon blev så anfod. (tror det var för snabbt byte till hösilage gick på en dag, blev nog för mycket protein) men har nu en uträknad foderstart. äter hö.

nu till problemet:(
när man är ute och rider så går hon bra 45min. (ganska mycket snö. lite trav.) sedan man ska börja trava så drar hon upp huvudet och travar bara på snabbare och snabbare. det är ganska svårt att få stopp på henne. hon är även väldigt upp jagad i skritt tog mer änn 30min att lugna henne.:mad: kan det bero på pälsfälning (fäller enormt) eller beror det på att hon har dålig kondis eller något helt annat?
tackam för svar/en frustrerad fjording häst ägare

Sv: knäpp häst

Det är en hon? Det är inte så att hon har börjat brunsta? Även det snällaste sto kan bli lite knepigt just då.

sadeln kan det inte vara för vi har en barbaka sadel i lamm ull. kan vara tänderna. hon har vargtänder. men hon har ju haft i många år. hon är född 1992. rider på tredelat bett. (bytte från pessoa bett i januari). har tidigare ridit utan nosgrimma. men den är inte hårt spänt. har den bara för det var snyggt.:angel:

hon var inte sådan i sommras när hon brunstade.

När hon gör så, vad gör du då?

Kan det vara så att hon tycker att det är jobbigt och har lärt sig att om hon gör så, så ger du med dig och då slipper hon arbeta?

min teori är då att hon försöker slippa undan, om det nu inte är någon utrustning som inte passar..

Det kan bero på många olika saker.
Kollat med veterinär?

Jag tror att hon helt enkelt blir trött. Hon har ju inte gått så mycket innan, och 45 minuter i ganska djup snö kan vara väldigt ansträngande. Finns det ingenstans du kan rida där det inte är så mycket snö? Det bästa vore att bara skritta hästen en tid - långa skrittpromenader är bra för konditionen.

Jag har själv två kallblod som stått på vintervila i tre månader. De orkar inte särskilt mycket än. Igår var vi ute och skrittade på vägen i kuperad terräng i 50 minuter och båda hästarna blev lite svettiga. Jag räknar med att det kommer att ta minst en månad med mycket skritt innan de är i bra kondition igen.

Immer

Är du medveten om att desto mer vargtänderna nöts ner desto ondare gör det i hästen mun? Jag skulle ta bort dem omedelbart innan jag satte in ett bett i hästens mun igen.En häst som stressar har oftast ont o hon har vargtänder så det verkar ganska självklart....

min häst blir väldigt stressad och jagar upp sig om han känner att han inte kan eller orkar göra det jag ber om. Han är en arbetsmyra som vill göra allt rätt och som helst gör allt på en gång.
Kanske lika med din?

Liknande trådar

Ridning Jag kan ju inte vara ensam om att ha en häst med oändlig mängd energi , speciellt nu på vintern när hagarna inte är springvänliga...
Svar
4
· Visningar
2 247
Senast: Forward
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 779
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar