Knäledsinflammation Bak.

Polly_Mulle

Trådstartare
Kotledsinflammationer fram har jag rätt bra koll på hur man ska undvika, men hur undviker man knäledsinflammation BAK??

Vad är förrödande för bakknäna, hur ska jag göra för att undvika att få tillbaka dem? Mindre arbete i paddocken (ej tungt underlag), ingen hoppning? Vilka är era erfarenheter?

Och en fråga till, provar att ta den på samma, det hänger ihop...

TROR ni att en häst kan spänna sig så mkt i rygg, land och bakdel att han kan "dra" på sig en knäledsinflammation bak?? Skit i varför hästen spänner sig, men är det fysiskt möjligt att lyckas med det?

Sv: Knäledsinflammation Bak.

Kan svara på din andra fråga och det är möjligt att dom spänner sig så att dom kan få Knäledsinflamation

Hm okej, då är jag inte helt ute i det blå och funderar i alla fall...

Vidare, någon som vet mer om knäledsinflammationer?

Min gamle prins fick det av blodmask då förra ägaren inte skött avmaskningarna. Gick inte att göra något åt tyvärr, då masken förstört vävnad o brosk...

Min häst har nyligen haft knäledsinflammation på båda bak. Enligt veterinären som behandlade henne så skulle hon ridas precis som vanligt efter igångsättning, men under själva igångsättningsperioden skulle jag ta det lugnt med alla rörelser som gör att hon sätter under sig bakbenen, d v s t e x ryggningar, och att inte rida så mycket på volt eftersom det belastar ena bakknät mer än det andra. Men detta var ingenting jag skulle undvika i ridningen när hästen väl var igång.

Hade nästan samma problem som du..
fast inflamationerna satt i båda koterna bak.
Han blev behandlad två ggr och blev friskföklarad...men kändes inte helt bra iaf.
Det visade sig inne på djursjukhuset att han hade koter som satt fel i ryggen samt låsningar.
KOtledsinflamatioenrna kom pga av, att han gick å spännde sig och överbelastade fram och till baka på bakbenen.
så visst är det möjligt!:smirk:

Det där lät bra läskigt. Gjorde träckanalys i våras med 300 epg så han är relativt maskfri...

Okej, svarar flera på en gång.

Det verkar inte ovanligt med knäledsinflammationer med andra ord. Men varför kommer de?
Kotledsinflammationer fram kopplar jag samman med för mjukt underlag och hästar som kanske går för mkt på bogarna, men bak då?

Kanske ska säga att hästen hittills inte har haft några kotor fel i rygg/nacke, MEN han kan ju ha rullat fel eller busat för vilt i hagen... Ska ringa ut kotknackare snart iegn för extra koll.

Euro-vets hemsida ligger bland mina favoriter på datorn men ville ha mera info, feed-back på andra som sitter i liknande sita, eller som har haft med problemet att göra.

Min ponny togs bort pga det.

Första gången det uppkom var när hon var liten och gick omkull i hagen.

Sista omgången så hade hon fått en pålagring på det vänstra (sämre) benet och svarade heller inte på behandling.

Stillastående är rena döden för knäna, de måste hållas i skick, skritt i skogen osv. (Sista gången hon blev halt hade hon stått pga sjukdom en längre period, trampade av sig en sko i hagen och sen var det kört).

Finns nog mkt jag kunnat göra annorlunda men det var det ingen som berättade för mig då.

Usch och fy, det där lät inget vidare...

Min har iaf inga förändringar i knäna, varesig på röntgen eller ultraljud. Det läskiga är att det återkommer så fort det blir kallare (han spänner sig) och försvinner av sig själv fram i januari. (Har listat ut i efterhand att han har haft knäledsinflammation de sista tre åren men ingen vet har hittat något... förrens nu...

Vad jag har förstått är det oftast så att hopphästar får knäledsinfl. fram och dressyrhästar bak (inget eget påhitt vet. håller med). Det beror väl helt på vad det är som belastas mest. Hopphästar sliter på knäna i landning efter hindren och dressyrhästar ska ju bära upp sig med bak. Sen om de rids "korrekt" och varierande håller de antagligen längre.:crazy:

Min hopphäst har bara haft ´problem med ett bak knä och dom belastas vid upp hopp lika mycket som fram knäna i landningen

Läskigt med inflammationer. I vilket fall som helst så är jag rätt säker på att våra inte kommer pga ridproblem. NEJ; jag rider inte så bra, men de kommer inte när jag rider som mest, de kommer vid samma tidpunkt varje år och det kommer strax efter att han får spänningar i ryggen. Spänningarna kan jag t o m datumbestämma, så exakt kommer de. Jag TROR att han får inflammationen som följd av spänningarna. Vad jag inte vet är varför han spänner sig eller hur jag ska kunna motverka det.

Lite tankar bara:

Hästar som fryser spänner sig lätt i ryggen och ställer under sig bak i en väldigt statisk position som rent logiskt mycket väl borde kunna orsaka överansträngningar i leder. Har han täcke? Samma sak om hästen blir obekväm i hovarna av att underlaget fryser och blir hårt, då står de också gärna under sig. Dessutom står de under sig om de har problem med bakknäna (enligt ET), så vad som är hönan och ägget i sammanhanget är inte så lätt att säga...

Miss Sixty skrev:
Min hopphäst har bara haft ´problem med ett bak knä och dom belastas vid upp hopp lika mycket som fram knäna i landningen

Ja men de belastar ändå inte lika mkt som dressyrhästar.

Jag har aldrig sagt att det inte förekommer, sa bara att det vanligaste är att hopphästar får probl. fram och dressyrhästar bak. Givetvis kan dressyrhästar få probl. i framknäna och tvärtom.

Kan det vara så att han blir kall/frusen trots att inte jag uppfattar det som kallt. Gbg 15 september i år, + 10 grader men det blåste ganska mkt. Dagen efter var han stel, sedan får jag det inte att släppa, trots tjocka täcken, våtvarma arnikaomslag på rygg och länd samt vila och därefter lite tömkörning...

Han står inte under sig resten av året så jag vågar chansa på att det är spänningarna som gör honom halt. Min uppgift blir helt enkelt att förhindra eller häva spänningarna snabbare än ögat nästa år... För nu är han mjuk i musklerna efter att ha sprutats i knät och ätit medicin (metacam tror jag att det var?) i 9 dagar. Vilat i två veckor nu lite drygt, ser bättre ut och har mjuknat i musklerna betydligt. Står tävkad med vintertäcke ute och thermotäcke inne (varmt stall). Inte minsta svettig under.

Har inget djupt underlag att rida på, paddocken är stenmjölsunderlag i och fast.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 478
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 370
Senast: Sirap
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 878
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar