Sv: klumpig häst
Det enda som går att göra är att rida i skogen. Mycket. När jag köpte min häst så var han en sån som snubblade om det, typ, råkade vara en lite för stor sten i paddocken. Han hade blivit riden ute väldigt lite. Det var bara en träningssak, han behövde lära sig att man får lyfta på fötterna och se sig för när man går och gjorde det efter ett tag när vi hade ridit off-road i skogen i några veckor. Numera har han inga problem.
En del hästar kan ha lite dålig uppfattning om var de börjar och var de slutar också, vilket får dem att snubbla. Då kan det hjälpa att massera innan ridning, och liksom smeka hästen över hela kroppen: från manken över ryggen, från svansroten ner över vardera bakben, från manken ner över vardera framben, från halsen till... etc etc. Det har faktiskt hjälpt flera hästar jag har ridit som just har dålig kroppsuppfattning. Att bli utsatt för beröring får dem att "komma ihåg" var de tar slut. Jämför med att du själv har svårt att riktigt "känna" din nästipp, men får bättre uppfattning om var den slutar när du har vidrört den.