klumpig häst

sofieH

Trådstartare
Hej, jag har en häst som är riktigt klumpig av sig. Han snubblar över små rötter, bommar och allt som inte är helt plant. Skulle behöva lite tips på hur man kan träna bort de pga att han nästan kan gå ner på knä ibland även när jag skrittar han. Någon som vet hur man kan göra för att kunna ta bort "klumpigheten"?
 
Sv: klumpig häst

Det enda som går att göra är att rida i skogen. Mycket. När jag köpte min häst så var han en sån som snubblade om det, typ, råkade vara en lite för stor sten i paddocken. Han hade blivit riden ute väldigt lite. Det var bara en träningssak, han behövde lära sig att man får lyfta på fötterna och se sig för när man går och gjorde det efter ett tag när vi hade ridit off-road i skogen i några veckor. Numera har han inga problem.

En del hästar kan ha lite dålig uppfattning om var de börjar och var de slutar också, vilket får dem att snubbla. Då kan det hjälpa att massera innan ridning, och liksom smeka hästen över hela kroppen: från manken över ryggen, från svansroten ner över vardera bakben, från manken ner över vardera framben, från halsen till... etc etc. Det har faktiskt hjälpt flera hästar jag har ridit som just har dålig kroppsuppfattning. Att bli utsatt för beröring får dem att "komma ihåg" var de tar slut. Jämför med att du själv har svårt att riktigt "känna" din nästipp, men får bättre uppfattning om var den slutar när du har vidrört den.
 
Sv: klumpig häst

Jag kan ju börja rida bara i skogen ett tag. Det där med att massera lät ju riktigt bra! Får prova det imorgon och se om det hjälper :) tack för svaret!
 
Sv: klumpig häst

En häst som jag ridit mkt var osmidigare när han hade en låsning i bogen, i skogen trampade han av sig skorna hela tiden för han var så klumpig. Men det fick bli shoe secure på, massage/kiropraktik och fortsätta arbetet med skogspromenader och trava bommar. Ju mer och smidigare muskler han fick desto lättare gick det i skogen. :p
 
Sv: klumpig häst

Ja, självklart kan det bero på problem i kroppen också! :) Det får man förstås utesluta först, men sedan är det som med oss människor: En del hästar är helt enkelt ungefär lika smidiga som elefanter i grantoppar och behöver träna på koordinationen.

(Hade jag varit häst så hade jag varit snubblig :p)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 685
Senast: Willys
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp