Klubbtävling

Magiana

Trådstartare
Jag är lite sugen på att vara med på en klubbtävling, nämligen en blåbärshoppning som jag tycker kan vara lagom att börja med efter att inte ha hoppat bana på åratal.

Vad är normalt att en start i en klubbtävling kostar? Jag blev lite snopen när jag såg att det kostade 150 kr. Jag hade förväntat mig nånting under hundralappen eller så, men jag har väl kanske varit borta för länge från sånt här...

I den här tävlingen ska man ha gult kort eller grönt kort. Vad är skillnaden? Jag har lyckligtvis ett grönt kort från forntiden (10-15 år gammalt). Hoppas att den duger. Jag minns i ärlighetens namn inte mycket av vad vi lärde oss på kursen då.

Sv: Klubbtävling

På vår klubb kostar det 120kr/start och typ 40kr för omstart (om man inte kommer felfritt runt första så blir man erbjuden att direkt köra en runda till).

Rosett vid felfritt (även vid felfri omstart tror jag)

På våra klubbtävlingar behöver du inte ha något kort alls och gult kort har jag aldrig hört talas om, det måste vara nåt som din klubb hittat på?

150:- tyckte jag lät dyrt!
80-100:- är väl lite mer vad jag hade förväntat mig i pris.

Har du tagit Grönt kort en gång så gäller det resten av livet, kan väl inte påstå att jag lärde mig speciellt mycket av den kursen heller :grin:

Gult kort får man ju av domaren om man gör något fel enligt TR (och oftast får man en varning först) efter tre gula kort på ett år blir man rapporterad till diciplinnämnden om jag inte minns fel?!
Kan inte tänka mig att det är det klubben menar utan att dom har någon form av inofficiellt "grönt kort" Vet inte om det var så smart tänkt?!

Hos oss kostar klubbtävlingar ca 250:- om man tävlar ridskolehäst. Då är största delen hästhyra till ridskolan.

Gult kort låter som nåt internt system för att göra eleverna tävlingsförberedda.

Gult kort låter som våran klubbs motsvarighet till "teorikortet". Alltså en mindre version för ridskolans elever där man bara går igenom säkerheten, regler och rutiner kring våra klubbtävlingar. Så som möte sker till höger, skritt innanför spåret, osv. Hur man beteer sig på banan, på framhoppning (börjar med det lilla hindret) osv, för att det inte ska bli kaos.

Hos oss kostar en start i cm-hoppning kanske.. 70-80 kr, och en tävlingsstart i typ klubbmästerskap runt 100-lappen. Tycker 150 låter dyrt!

Om du vill gaska upp ditt minne kring tävlingar och tävlingsregler finns TR numera som pdf-fil på internet!

Tack för alla svar! Jo, det kan ju mycket väl vara att det gula kortet är någon slags light-variant av grönt kort. Jag får väl fråga på klubben vid något tillfälle.

Jag gissar väl att priset för en start kanske handlar om hur nära en storstad en klubb finns. Den här ligger ju inte så nära förvisso men inte så långt bort heller egentligen. En start på 150 kr är ju lika mycket som en lektion på 60 minuter i ordinarie grupp kostar.

Jag anmälde mig igår och det jag är mest nervös över är nog allt runt omkring med regler, kläder och sånt. På en lapp i stallet läste jag att man skulle ha en ljus tröja/skjorta och det har jag inte. Undrar om en mönsterstickad tröja i beige bomullsgarn duger? Sen behöver jag leta reda på mina hemska ridstövlar och de ljusa (men ej vita) ridbyxorna som förmodligen är för stora numera. Jag hoppas att jag hinner med det i morgon. TR kommer jag definitivt att behöva läsa.

Vi tar 150 kr för juniorer och 200 kr för seniorer (privarryttare 100 kr) då går 50 kr av lektionsryttarnas startavgift till föreningen och resten till ridskolan för hästhyra

På den 50 lappen vi får kvar ska vi bekosta både prisrosetter och timhyra av instruktör under tävlingen = det blir inte många kronor kvar i vinst
(Ibland ställer ridskoleägaren upp gratis, och då blir det lite bättre med pengar över).

Ang. det där med ljusa tröjan, hade jag nog struttat in i en billig klädaffär och köpt en ljus långärmad polotröja eller något bara. En sån kan ju inte kosta många kr!
Annars så finns det ju skjortbröst, på H***s för runt 100-lappen och då kan man ju ha vilken tröja som helst under.

TR finns här: Tävlingsreglementen i PDF

Inte än. Det blir nu på lördag så då kan jag avslöja hur det gick. :) Nu måste jag bara fixa den där vita kragen som man ska ha. Jag saknar vit skjorta eller polotröja. Förmodligen kommer jag att sticka en löskrage i angoragarn :D eftersom det är sånt jag har hemma. Det kommer att se ut som om jag har en stickad tröja under den andra stickade tröjan...

Jag tänkte ta en tur förbi en klädbutik idag men orkade inte just då. H***s och andra ridsportbutiker ligger lite för långt bort så jag hinner inte dit. Det enda stället som kan ha något passande förutom en vanlig klädbutik är väl zoo-affären som har lite ridsportartiklar.

Hos oss kostar en start för privatryttare 60 kr, men då ska alla som är med vara funktionär någon gång under dagen (i en klass/höjd som de själva inte deltar i).

/Lady_S

Jag vet inte om det skulle vara en annan kostnad om man själv håller med häst. Jag antar att större delen av startavgiften är för hästhyra. Dessutom ska man själv hjälpa till som funktionär när man inte rider (alternativt ha någon med sig som kan vara funktionär.)

Hejsan... 150 kr låter dyrt... på vår klubb så kostar en start bara ca 60 kr med privat häst och med klubbhäst ca 80 kr... på klubbmästarskap brukar det kosta ca 20 kr extra.. :o

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 969
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar