-Klubbdressyr-

D

Dessan_v

Hur går det till egentligen på tävlingsplatsen? Jag har aldrig tävlat dressyr förr, ska kanske prova denna vecka :banana: . Men vad gör man efter att man stått (?) och väntat på sin tur. Är det bara att rida in och rida programmet eller ska man vänta tills man fått tillåtelse, och isf hurudan?

Sedan efter programmet, ska man på långa tyglar gå raka vägen ut eller ..? :confused:

Och min sista fråga: hur länge är det efter att ett ekipage ridit klart tills ett annat börjar? Och hur länge är det mellan klasserna?

OBS! Här pratar vi klubbdressyr ;)

I am loost :D :o

Sv: -Klubbdressyr-

Hur de går till kan variera lite grann beroende på hur banan ser ut.
Om det finns plats så brukar man kunna rida runt utanför banan och så rider du in och påbörjar programmet när du fått startsignal.
Ibland finns ingen plats utanför banan och då får du rida in direkt när föregående ekipage är klar och så rider du runt lite tills du får startsignal och då påbörjar du programmet.
Startsignalen kan vara att domaren ropar upp ditt namn och säger varsågod rid. En del använder visselpipa.
Det ska alltid stå en funktionär och släppa in på banan så du kan ju alltid fråga den personen hur du ska göra.
Se till att du är på plats i god tid för då hinner du se dig omkring lite och då brukar man kunna snappa upp en hel del.

Det brukar oftast inte vara mer än någon minut mellan ekipagen.
Hur lång tid det är mellan klasserna går idäremot inte svara på här så det får du kolla med dom som ordnar tävlingen. Ofta brukar starttider stå med på startlistorna.

Lycka till!!!

Tusen tack för ditt svar :D Men är det bara att går rakt ut efter sin insats, eller säger domaren t ex resultat eller nåt? :)

Rid ut, sen kan du hämta protokollet och se ditt resultat. Domaren måste ju räkna ihop dina poäng och så och det tar oftast en liten stund.

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 693
Senast: Jerseyite
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 027
Senast: Lycan
·
Hästvård Nu har mina hästar stått still i ca 2veckor kanske lite till. Dom har gått ute dygnet runt och joggat runt själva i hagen när man varit...
Svar
10
· Visningar
1 580
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025