A

ardennern

Måste så nytt gräs i hagen som var tänkt från början.
Nu har vi bara en åker kvar som är täckt av klöver och inte bara riktigt gräs.
Kan hästar äta klöver eller är det farligt?:o

Sv: Klöver?!

Kan inte säga något generellt om hästar just, men under den tiden vi hade får, och släppte dem på klöverrikt bete, fick många av dem diarré. Hästarna har vi dock aldrig märkt något på. Klöver är inte direkt farligt i den bemärkelsen, men enorma intag av det kan orsaka diarré iaf hos flermagade djur som kor och får.

Skulle nog säga att det inte är någon fara att släppa hästarna på klöver, men håll utkik efter om de blir lösa i magen.

åh, så bra!
Dom kommer få gå där över sommaren, men vi kommer ge dom även hö eller hösilage så det inte bara blir klöver..:)
Har för mig att det inte är bra för hästar att äta endast det..:crazy:

Vit och rödklöver odlas ju som vallväxter, dvs odlas som foder till djur, så att det skulle vara något farligt med det har jag svårt att tänka mig. Däremot finns som nämnt risken för att de blir lösa i magen, men något direkt sjukdomsfall eller annan biverkning har vi aldrig sett på verken våra hästar, kor eller får under de ca 10 år vi hållit på.

Rent generellt är väl fångrisken större, samt att ren klöver inte är riktigt bra för magen. Är det röd eller vit klöver? Rödklöver är väl inte så bra har jag för mig.

ABC OM HÄSTER. Proffesor Göste Bengtsson:
Betets sammansättning får bestämmas av den kategori hästar som avbetar det. Unghästar och även fölston har större protein behov än övriga hästar och bör har tillgång til proteinrika vitklövern i betet.
Äldre hästar bruka man släppa i betesfållor sedan korna betat färdig.

Hästar som ligger i risk zone för fång bor hållas till ett magre betet.

Vi har bestämt så att vi lånar grannens hagar tills vi sått upp nytt gräs här hemma :banana:

Jag skulle inte släppa hästar på en äng med rent klöver.
Möjligen fullblod med föl vid sidan men inga andra hästar.

Sen är det ju stor skillnad på röd och vitklöver ochf ramförallt, akta så det inte är alsikeklöver !

Men nu verkar ni ju ha hittat en annan lösning så det kanske inte är aktuellt längre :)

Ja vi velar fram och tillbaka..
Det är ju kallblod vi ska ha, och dom får ju lättare fång..
Och läste någonstans att klöver inte är så bra, eller typ som kolhydrater för oss människor? Inget protein eller något sånt..
Googlar varje dag, men vi får fråga han som sått klöver vad det är för slags klöver..
Haha, jag känner mig väldigt förvirrad :confused:

Vi har sprutat bort klövern pga fångrisken. Betet är tillräckligt bra ändå för tjockisar.

Kan kallblod få fång de med?Tack för tipset,alltid får man lära sig något nytt.Jag har en shetland och en tinker men shettisen har jag hållit på magert bete eftersom jag vet att de kan få fång men nu när jag vet att kallblod också kan få kommer jag att hålla ett extra öga öppet!:idea:

Kan kallblod få fång de med?Tack för tipset,alltid får man lära sig något nytt.Jag har en shetland och en tinker men shettisen har jag hållit på magert bete eftersom jag vet att de kan få fång men nu när jag vet att kallblod också kan få kommer jag att hålla ett extra öga öppet!:idea:

ALLA hästar - oavsett ras, tjocka, vältränade, unga ,gamla - kan få fång !!

Vi ska nog låta dom gå på klöver, fast klippa bort det översta och ge dom tillgång till hö hela sommaren :d
Har inte så mycket val, haha ;)

Man ska inte ha avelsston på rödklöver eftersom det innehåller östrogen som kan förstöra stoets cykel och förmåga att bli dräktig. Kan bli kostsamt ifall man avlar.

Vi ska nog låta dom gå på klöver, fast klippa bort det översta och ge dom tillgång till hö hela sommaren :d
Har inte så mycket val, haha ;)

JO DET HAR DU!!!
Nu när snön är borta kan du börja gå med dom så dom kan bete av det lite grönt som finns, då vänja dom sig och minska risk för ett över reation.
Längst med bäcker dar det växer grön vatten krest är fint.
En halv timme värja dag.

Men vi håller på att renovera stallet tills våra hästar kommer hit. Så hästarna är inte hemma hos mig än ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Detta är första gången vi slår hö så jag ber er ha överseende med frågor som för andra kan tyckas självklara 😊 Idag slog vi gräs på...
Svar
15
· Visningar
1 352
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
478
Senast: Hello
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 026
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.