Klöver på bete?

S

Sveipur

En del av mina marker är magert bete. Marken har stått i träda i säkert 40 år innan mina hästar kom dit för några år sen.

Hästarna har gått där i vinter och nu växer de lite glest med timotej och annat strågräs, lite ogräs och vassliknande växter. Perkekt att släppa mina lättfödda hästar på. MEN det finns lite klöver här och där.

1. Hur går man till väga för att bli av med klövern (inte alls mycket)?

2. Vilket är värst röd- eller vitklöver?

Kanske överreagerar jag, men jag har tre islänningar varav en är betesrund, en kraftigt överviktig samt en som är smal men som förmodligen drabbats av fång i höstas.

Sv: Klöver på bete?

Klöver brukar inte gilla kvävegödning men då blir det å andra sidan kraftigt gräs. Pest eller kolera.

Jag skulle låtit det vara. Du skriver ju att det inte är så mycket. Är det för att du inte vill dom ska bli tjockare som du vill ha bort klövern ??

Klöver är alls inte av ondo för en fånghäst.

Säger vem :confused:

Additionally, some horses are prone to develop laminitis when they are allowed access to lush pasture, especially if that pasture contains a large amount of clover.
http://evrp.lsu.edu/06laminitis.htm

Bete till hästar och produktion av grovfoder för
häst på den ekologiska gården
Hästar är enkelmagade djur och gräsdominerade
vallar är lämpligast. Röd och vitklöverrika beten och
fodervallar bör användas med försiktighet. Till
växande unghästar och digivande ston är sällan
måttliga halter av röd- och vitklöver i blandning med
gräs några problem. De största riskerna är för färdigvuxna
hästar och för hästar som inte är i arbete samt
för ponnier och kallblodsraser. De kan då drabbas av
kolik och fång.

http://www.sjv.se/download/18.3c40f0106de78b9888000265/Vallen.pdf

Det finns massor på svenska och framför allt engelska som talar för motsatsen. Fröblandning till häst brukar inte ha stor andel klöver eller ingen alls.

Klöver är ingen stor riskfaktor för fång. Totala mängden icke-strukturella kolhydrater i klöver är i allmänhet lägre än eller lika på våren och sommaren som gräset bredvid. Stärkelsemängden är ekvivalent med lusern. På hösten/vintern lagrar klövern sin matsäck som stärkelse däremot.

Jag tror ryktet om att klöver ger fång hänger kvar från den tid man trodde protein ger fång + att vitklövern blommar när fructanhalten är som högst i gräset. Det kan också ha att göra med att vissa cyanidrika klöverarter utvecklar gas i kossornas magar så de får kolik. Om det kan drabba hästar vet jag inte.
Vissa klöverarter är dock giftiga t ex alsikeklöver.

Jag har 30 % klöver i min vall för kallblod. HH

Ang. fång och klöver:

Konstigt att klöver enligt många är livsfarligt medan lusern är "undergörande". Det är ju nästan samma sak...:angel:

Sara

Jag skulle låtit det vara. Du skriver ju att det inte är så mycket. Är det för att du inte vill dom ska bli tjockare som du vill ha bort klövern ??

Ja, det är både övervikt och fång som är anledningarna.

Jätteskönt om det är så att klövern inte är en stor riskfaktor för fång.

Jag har en 23-årig häst som vi haft problem att hålla hullet på i flera år. Har tidigare inte varit orolig för fång på honom utan istället mina andra två hästar som är lite överviktig repsektive gravt överviktig.

Förra året hade vi en dryg månad med torka och sen föll det massor av regn i början av augusti. Därefter fick vi för första gången mängder med rödklöver i hagen. I oktober drabbades förmodligen den magra hästen av fång (syntes inget på röntgen men enligt hovslagaren har han troligen haft det). Jag misstänkte rödklövern men enligt veterinärer jag pratat med kan han ju ha förgiftats av något annat som sen orsakat fång. Blodprover har visat på avvikande levervärden.

Om jag har förstått dig rätt är klövern "farligare" på hösten än sommartid?

Klöver är ingen stor riskfaktor för fång. Totala mängden icke-strukturella kolhydrater i klöver är i allmänhet lägre än eller lika på våren och sommaren som gräset bredvid. Stärkelsemängden är ekvivalent med lusern. På hösten/vintern lagrar klövern sin matsäck som stärkelse däremot.

Jag tror ryktet om att klöver ger fång hänger kvar från den tid man trodde protein ger fång + att vitklövern blommar när fructanhalten är som högst i gräset. Det kan också ha att göra med att vissa cyanidrika klöverarter utvecklar gas i kossornas magar så de får kolik. Om det kan drabba hästar vet jag inte.
Vissa klöverarter är dock giftiga t ex alsikeklöver.

Jag har 30 % klöver i min vall för kallblod. HH

Förra året hade vi en dryg månad med torka och sen föll det massor av regn i början av augusti. Därefter fick vi för första gången mängder med rödklöver i hagen. I oktober drabbades förmodligen den magra hästen av fång (syntes inget på röntgen men enligt hovslagaren har han troligen haft det). Jag misstänkte rödklövern men enligt veterinärer jag pratat med kan han ju ha förgiftats av något annat som sen orsakat fång. Blodprover har visat på avvikande levervärden.

Om jag har förstått dig rätt är klövern "farligare" på hösten än sommartid?

Ja, så har jag tolkat summan av de ”klöverstudier” jag läst. De flesta studier är iofs utförda i varmare länder. Där uppför sig växter litet annorlunda. Men en del kommer ifrån Storbritannien där klimatet och sorterna inte är så olika vårt.

När klövern inte blommar kan det vara svårt att se skillnad på rödklöver och Alsikeklöver. Kan det ha varit Alsikeklöver som växt? Det finns många indicier – men inga bevis – för att Alsikeklöver, eller ngn parasit bunden till den, kan ge leverskada på häst. HH

Hejsan,

Måste bara fråga om du vet hur det är med vitklöver?? för det finns ju överallt..

Liknande trådar

Foder & Strö har en hage som vilat sen i vintras och då det är väldigt ner betat i övriga hagar så ska denna nu tas i bruk, men det är klöver i den...
Svar
15
· Visningar
1 500
Senast: Buck
·
Anläggning Hur sköter man en hage på bästa sätt? Och när bör man göra åtgärderna? Vad tycker ni att jag ska göra med vår beteshage som hästarna...
Svar
2
· Visningar
1 237
Senast: Korven
·
Lantbruksdjur Jag har i dagsläget vääldigt mycket ogräs i mina hagar. Jag håller på att bli galen på eländet. De senaste två åren har hästarna (tre...
Svar
13
· Visningar
2 180
Senast: Luff
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 964
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka