Klöver & fång?

-Catherine-

Trådstartare
Idag fick jag hem ett parti hö som visade sig innehålla en del klöver. Lite fundersam blev jag då över om jag kanske bör vara en smula försiktig med hur jag matar på min gammelman med det höet.

Tankegången går som sådan: Enligt min hovis så har han förmodligen haft fång ngn gång, även om det (också förmodat) är rätt längesen. Jag har haft ponnyn i min ägo sedan mitten på april då jag hämtade honom från en fodervärd där han funnits i drygt ett år. Enligt fodervärden har han varit frisk hela tiden han varit där, men innan dess vet ingen om han varit sjuk eller behandlad för ngt.

Hur hade ni gjort? Matat på med detta hö (grovgissar med ögat på att det är ca 10-20% klöver i det, har inte analys på det) eller köpt ett annat parti till gammelman?

Alla tre kommer att äta torrhö fram till minusgraderna sitter hela dygnet (ett par veckor gissar jag), efter det står "bonnaägg" på menyn fram tills våren kommer åter. Äggen innehåller ingen klöver...

Sv: Klöver & fång?

Vad jag vet så är väl alsikeklöver det enda som sägs orsaka fång, rätta mig om jag har fel. Och jag har för mig att det är ofarligt i torkat tillstånd, eller i alla fall mindre "skadligt".

Börja invänjningen succesivt bara..

Rätta dig kan jag inte göra, för jag vet inte själv :p

Men har du rätt så är ju det toppen för min del, då slipper jag krångla med att fodra två olika sorters hö :)

Detta med klöver och fång är mest ngt man trodde på förr.

Om man vill undvika fånganfall är det de icke strukturella kolhydraterna man ska akta sig för dvs socker, fruktaner och stärkelse. Klöverväxter innehåller ofta lite lägre andel av dessa kolhydrater.

Jag antar att enda gången ett hö med en del klöver i möjligen skulle kunna vara olämpligt är om det är skördat sent på hösten, då ökar stärkelseinnehållet i det.

Alsikeklöver däremot ska man akta sig för, i alla fall på betet. Det kan i samband med mkt sol ge hudreaktioner hos hästar med vit hårrem.

Åh, tack för ett bra svar!

Sent skördat är det inte, det är från första skörd runt midsommar och har sedan legat på skullen och torkat. Alsike kan jag ju inte svära på att det inte innehåller, men bonden är noga med sina vallar så jag tror/hoppas att även denna vall är fri från tråkigheter. Jag har köpt av samma bonde i många år och alltid varit nöjd, men just detta parti kom från en nyförvärvad vall som jag inte köpt från tidigare.

Jag tror nog att jag kommer fodra alla med detta hö ändå, jag kan blanda upp det med det jag har kvar av förra partiet så blir det en snäll invänjning :)

*halvt knapplån*

Jag letar efter annat på forumet, men kan inte låta bli att kommentera ang alsikeklöver.

Alsikeklöver vill man undvika på både bete och vall. Alla hästar kan bli förgiftade, men alla har inte lika tydliga symptom.
För mycket alsikeklöver i fodret (minns inte om mer exakt, men mer än 10-15%) rekommenderas inte för häst. Alsikeklöver är inte som smörblommor, att man kan torka dem mindre skadliga. Giftet finns kvar. Det är inte själva alsikeklövern som är giftig, utan svampen som växer på bladen. Svampen förökar sig vid regn och ger skorpig hud vid sol.
Fång, magbesvär och allmän dåsighet är andra symptom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 280
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 878
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat