Klösmöbel

ameo

Trådstartare
Moderator
Vilken typ av klösmöbler gillar era katter bäst?
Enkel pelare att klösa på? Klösbräda? Tunna (med eller utan möjlighet att gå mellan olika våningar i den)? Mindre träd? Större träd med flera nivåer? Pelare till takhöjd? Annat? Visa gärna bilder...

Jag har ett Pet Fun Juliette. Det är golv till tak, med möjlighet att sträcka ut och klösa. Kostar en del i inköp, men jag har haft mitt i 11 år med 2-3 katter samtidigt, tagit isär det vid flera flyttar och det är knappt slitet alls (man kan se spår av klösande om man kollar riktigt nära). Gillar att alla tygdelar kan tas loss och tvättas i maskin, och att det är trä rakt igenom istället för en papprulle som i de flesta andra. Det ligger nästan alltid en katt i det trädet.

Har en XXL Jumbo Klösstolpe på balkongen, den gillar dom också. Klätt om den med nytt rep en gång eftersom originalrepet klöstes av.

Att klösa på; olika typer av ytor (vertikal, horisontell, platta, stolpar). Wellpapp är tydligen skönare än rep.

Att klättra i; högt, med möjlighet att både ta i ordentligt på en lite längre stolpe och att hoppa mellan avsatser. Bra utsikt över fönster önskas också, och spanläge över centrala punkter i hemmet.

Hur tänker ni att man ska placera klösmöbeln för att den ska uppskattas mest?
Wellpapp är tydligen skönare än rep.
Gillar de "vävd sisal"?
Typ som här
1732222089807.webp

(skärmdump från foto på en tunna)

Och om man har en tunna, gillar de att kunna krypa mellan våningarna i den eller ska man ha utan den möjligheten?

Jag ska skaffa nya katter, som kommer vara innekatter. Och senast jag hade kattungar var utbudet av klösmöbler betydligt mindre. Plus att den som blev kvar hemma blev utekatt och inte har något större behov av klösmöbel inomhys.

Hur tänker ni att man ska placera klösmöbeln för att den ska uppskattas mest?
Det beror på katterna.
Lina älskar att ligga högst upp i trädet under takfönstret, medan Maggan föredrar korgarna i trädet i ett hörn i vardagsrummet.
Vi har fått flytta runt lite för att hitta rätt plats för träden.

Gillar de "vävd sisal"?
Tuva älskade vävd sisal! Hon klöste sönder en sån tunna på ett år ungefär.

Jag har tre katter med tre olika personligheter.
Det bruna står i hallen, det är Pradas favorit, hon ligger gärna högst upp och sover, tycker om lugn och ro.
Det svarta är Paisleys tron, Oscar älskar sin soffasäng som syns i bakgrunden. Det grå står i sovrummet och är väldigt uppskattat att klösa på av både Oscar och Paisley.
Sen har jag det lilla i vardagsrummet för lite variation när det gäller klös.
Prada gillar mest att klösa på trä och använder det bruna eller leksakslådan bredvid.
Alla är markbundna fegisar, ingen av dem kommer upp på det grå i sovrummet 😅
20241122_145613.webp

Dessa tre finns i hemmet för mina 2 st huskatter (2,5 år gamla kastrerade honkatter, innekatter). Alla används flitigt och har hållit bra. Mina fröknar både kloar och klättrar med glädje. Säger som andra placeringen är viktig.
20241123_123225.webp

Jag har en Natural Paradise XXL och två klöspålar. En bredvid datorbordet och hyllan så hon kan gå från pålen till skrivaren över datorn till mig. En i vardagsrummet där hon kan ha koll på allting. Klösträdet används mest under sommaren. På vintern föredrar hon sin uppvärmda kattsäng och under duntäcket i sovrummet. Nikita hade stort behov av att ligga så hon kunde ha span, men Megara är mer av en klättrare.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver hitta ett nytt klösträd, och behöver lite inspiration. Min herre är en bekväm, markbunden slöfock på 7,6 kg. Under sina 15...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
602
Senast: Asko
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
575
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 333
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama