Fiorano

Trådstartare
Börjar med att säga att jag har kontaktat veterinär men jag vet inte om jag är hysterisk, igen. Min lilla hund knasade till en klo tidigare idag. Den är skadad precis vid fästet och pekade rakt åt sidan. Naturligtvis blödde det mycket. Oväntat nog verkade det inte göra jätteont för mitt lilla pipdjur sa inte ett ljud utan var lika glad ändå😅. Tvättade och torkade, la om med bomull och klisterlinda.

Så frågan är hur hysterisk ska jag vara? Räcker det att ha det i ett litet paket ett tag till det läker eller ska det prompt in på klinik? Aldrig haft någon kloskada förut.

Börjar med att säga att jag har kontaktat veterinär men jag vet inte om jag är hysterisk, igen. Min lilla hund knasade till en klo tidigare idag. Den är skadad precis vid fästet och pekade rakt åt sidan. Naturligtvis blödde det mycket. Oväntat nog verkade det inte göra jätteont för mitt lilla pipdjur sa inte ett ljud utan var lika glad ändå😅. Tvättade och torkade, la om med bomull och klisterlinda.

Så frågan är hur hysterisk ska jag vara? Räcker det att ha det i ett litet paket ett tag till det läker eller ska det prompt in på klinik? Aldrig haft någon kloskada förut.
Om hela klokapseln är borta så behöver du inte åka in. Rengör och ha sko utomhus, strumpa inomhus tills det är läkt. De första 2-3 dagarna är det bra att ha ett tassbandage så att pulpan hinner torka upp. Annars börjar den lätt blöda igen så fort den kommer åt något. Krage så att han ej biter bort bandaget eller slickar på pulpa och klofals (= risk för infektion).

Bör in till klinik för att dra klokapseln om någon del av den sitter kvar och rengöras.

Men är inte akut utan kan vänta på vanlig tid på vardag.

Jag skulle inte skippa åtgärd om inte jag är säker på att hela kapseln är borta.

Bör in till klinik för att dra klokapseln om någon del av den sitter kvar och rengöras.

Men är inte akut utan kan vänta på vanlig tid på vardag.

Jag skulle inte skippa åtgärd om inte jag är säker på att hela kapseln är borta.
Den är inte borta. Klon sitter kvar och det blev som ett brott/sår precis i klofästet.

Du kan alltid ringa veterinären på måndag morgon när de öppnar och rådfråga.

Till många veterinärer kan man skicka bilder. Sen får man svar några timmar senare (svarstid varierar) om det är något man behöver åka in för eller inte.

Om det inte är något akut kontaktar jag aldrig veterinären helger och kvällar. De tiderna är för akuta saker. I längsta möjliga mån väntar jag till nästkommande vardag och ringer då.

(Vill poängtera att det inte handlar om pengar. Min är försäkrad. Däremot vill jag inte ta tid från de som verkligen behöver hjälp)

Kan väl säga som så, om min hund hade råkat ut för liknande hade jag ringt veterinären nästkommande vardag och rådfrågat. Jag hade inte åkt in akut.

Mina hundar är ju större och lätthanterade, så jag brukar sköta kloskador hemma med support av veterinärkompis. Om hela klon (inte bara kapseln) pekar åt sidan hade jag inte vågat hemmafixa. Om kapseln är trasig så du ser pulpan så är det viktigt att hålla rent och torrt.

Bättre att åka in en gång för mycket än en gång för lite. Jag var med om liknande på min förra tik, folk tyckte att jag överdrev som åkte in "för ett klokapselbrott" men min magkänsla sa att vi behövde åka in. Veterinären trodde inte att det var så illa. Jag propsade på röntgen. När de tittade på röntgenplåten visade det sig att hon brutit själva klobenet och att sporren behövde amputeras.

Kan tilläggas att det enda tecknet hon visade på att något gjorde ont, var att hon sa ett litet "pip" när veterinären klämde och kände runt sporren.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kelpie eller ESS?
  • Kattbilder #10
  • Allt om bur till bilen

Hästrelaterat

Tillbaka