Klorin/Väteperoxid - gul svans ????

gylle

Trådstartare
Har sett tidigare i gamla trådar om att vissa använt klorin och väteperoxid till sega gula svansar, men ingenstans står om vilken styrka ni använt ?
Har snart provat allt för att få bort det sista gula i svansen men ingenting verkar riktigt bita på det, har provat Quicksilver och femtielva andra sk skimmelshampoo, Yes diskmedel, 3% väteroxid (vågar man prova 30%?), olika vanliga shampoo bla barnängen mfl, grön och gul såpa, jodopax. Har provat att låta Quicksilver sitta i över natten (vilket enbart resulterade i en blåaktig svans alltså inget att rekommendera). Upptill och till största delen blir den kritvit men nedre delen av svansen (är väl det som hade fått sitta och gro in som unghäst innan han kom hit gissar jag) är den lik förbaskat gul. Så nu funderar jag på att sätta in storsläggan alltså klorin eller starkare väteperoxid (eller annat supertips tas tacksamt emot) iom att det enbart är den understa delen och alltså inte i närheten av svansroten så kan man väl våga sig på det, men hur starkt vågar man använda ?

Sv: Klorin/Väteperoxid - gul svans ????

Vi badade ponnyns kissfläckar i klorin.

Hällde 1 dl i 1 liter vatten o gnuggade med det efter schamponering, vips så var han kritvit. Såg aldrig något skadligt av det. Men man ska såklart skölja jättenoga.

Vi har även använt väteperoxid (pappa jobbar med kemi) och det blir lika bra det. Men jag föredrar färdigköpt klorin. Det är inte så skarpt egentligen eftersom det säljs i varuhus.

Hur stark väteperoxid har ni använt ? Har provat den 3% som finns på apoteket och den funkade inte läste att det finns 30% i färghandeln är det sådan ni använt ?
I pälsen har jag inga problem att få bort kissfläckar funkar med vilket som av de jag nämnde är ju "färskare" fläckar än gammalt ingrott längst ner i svansen, där jag starkt misstänker att hårstråna är rejält infärgade med det och alltså behöver blekas vita igen.

Väteperoxiden fixade pappa via jobb, och de kommer i dunkar, det är säkert starkare än 30 % och jag minns inte alls hur vi spädde det. Vi fick inte ens handskas med det innan det kom i utspädd form från pappa. Handskar på!

30 % väteperoxid används till tandblekning, så om inte det biter på svansen så vet jag inte. Testa på topparna längst ner först, om något hemskt händer :)

Är det inte enklare att bara klippa av nedre delen av svansen?? Den växer ju ut igen och då kan du hålla efter den så den inte blir så gul igen.

Kanske inte så snyggt på en hingst som skall visas att kapa bort halva svansen....

Blekmedel för vanligt människohår funkar utmärkt men måste sitta i länge.

Vad många bra svar du fick... Min häst har aldrig varit så gul som hon är nu när hon kom tillbaks. På nåt sätt matchar inte knallgul svans den i övrigt vita pälsen(som blivit "ren" av snön hyfsat).
Har funderat över svansen men tänkte lättvindigt att den tvättar jag ur till våren när det är varmt men det går kanske inte så lätt som jag trodde! :D
Så det här måste jag komma ihåg!!!! Klorin och fem flaskor balsam!!!

Synd att svansen numera är så kort :mad: för annars kunde hon ju stått med svansen i blöt i en klorinhink.

Vet någon som hade i jodopax i svansen på hästen, den blev tydligen jätteren och vit även fast man tycker att den ska bli gulare:p Men man får ju se till att man sköljer bort det ordentligt annars är väl risken att den blir det ändå..:crazy:

Kunde inte hitta Lactacyd i din lista. Fungerar utmärkt till vita svansar och inte behöver det sitta i för att verka. Skonsamt mot både den som tvättar och den som blir tvättad.

Lyckat till!

Klipp av en bit tagel och bada i blandningen för att se vad som händer då. Antar att du inte hade tänkt att lösningen skulle komma i kontakt med hästens hud i nån större omfattning ändå va?

Har du provat Hexocil förresten? Min häst blir iaf kalasvit o fin om benen när jag tvättar med det. :bow:

gylle skrev:
Kanske inte så snyggt på en hingst som skall visas att kapa bort halva svansen....
Det framgår inte av ditt första inlägg att det är en hingst som ska visas.

Jag har använt jodopax på min vita lipizzaner och det funkar bra, kommer inte ihåg konc, men man måste skölja efter. Funkar även på urinfläckar på benen odyl

Jag provade jodopax på min. Då blev svansen orange!! :cry: :eek:

Jag tänkte att när jag tvättat min hästs ben med detta blev de aldeles kritvita dan efter. Men detta funkade inte på svansen!

Min sista utväg blir också klorin tror jag.

Så här står det om Hexocil på Hästbutikens hemsida:Hexocil™ är ett vårdande schampo för hästar, hundar och katter i alla åldrar. Hexocil tar bort smuts och lämnar en ren, frisk och glänsande päls. Hög tvätteffekt gör schampot drygt. Ändå är det milt mot hud och päls och kan användas regelbundet.
Hexocil innehåller en desinficerande komponent med effekt mot ett stort antal bakterier och svampar. Genom att hålla pälsen ren och fri från dessa mikroorganismer minskar risken för att hudsjukdomar ska uppstå.

Hur som helst så har jag hört att man kan gnida in gula fläckar i pälsen med kol, så blir det vita när man borstar bort kolet. Inget jag själv har provat utan hört från en gammal hästkarl. Det borde väl fungera på svansen också i sådana fall. Fungerar det så är det ju inte så hälsofarligt som väteperoxidlösningar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka