majola

Trådstartare
Min ena häst missbrukar sin saltsten, så nu tänkte jag istället ge henne salt löst i fodret.

Koksalt innehåller väl 40% natrium (vilket ju är det ämne jag är ute efter) och 60% klorid?

Alltså: om underhållsbehovet är 0,2 g na/mj och min häst äter 72 mj om dagen behöver hon 16 g na om dagen (mer om hon svettats). För att få det behöver jag ge henne 40 g koksalt. Det innebär ju att jag också ger henne 24 g klor? Hur påverkar det?

Och är det någon som kan tala om hur mycket salt jag bör ge efter ett pass där hon svettats "medelmycket"?

Min häst "missbrukade" också sin saltsten, men han slutade när han fick ca en matsked salt (jodfritt) i kvällsmaten.

mvh Jessica

Det är ju inte klor du ger utan precis som du säger klorid-joner. Kan tyckas märkligt, men har du sett natrium i sin "naturliga" form är det nästan ännu konstigare (mjuk metall typ ost-konsistens, se bild ).

Saltstenen innehåller exakt samma sammansättning av natrium och klorid-joner, bara i mer packad form så att den hänger samman.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 976
Senast: Allegra
·
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 299
Senast: traff
·
S
Foder & Strö behöver mineraltips, har nu Hippomineral vitlök hemma, men har inte kvar analysgarantin så jag vet inte alls om det passar foderstaten i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: somi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama