Kloklippning

kratbran

Trådstartare
Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt klor och hon har aldrig blivit klippt i vaket tillstånd.

Med tanke på hennes personlighet riskerar kloklippning att bli traumatiskt både för husse och katt utan en plan. Min idé är att göra det när hon är nyvaken, glad och ligger ned för då får jag oftast klappa och röra hennes tassar och hon verkar uppleva det behagligt. Övrig tid så är hennes tassar inte medgörliga. Lyckas jag bara ta några klor i taget får jag ta några till nästa dag helt enkelt. För det absolut bästa är att det hålls lugnt pch behagligt.

Det jag oroar mig för är pulpan. Ser man alltid den? Jag tittade just på en klo på hennes framtas. Då är det först som en större rundad del av klon och där 1-2 mm ut från tån är det rödaktigt i klon. Är det pulpan? Sedan smalnar klon av rätt kraftigt. Är den delen fri från pulpa? Jag vill absolut inte riskera att klippa henne så att det skadar eller gör ont i henne, så gör det hellre lite oftare än att ligga så nära pulpan som möjligt.

Något annat jag bör tänka på utöver pulpan?

Äger en helt oanvänd tång köpet hos veterinär.

Edit. Hittade denna bild
https://catgroomersedinburgh.co.uk/wp-content/uploads/2012/10/claw.jpg
Om jag klipper halvvägs till "maximum clip point" torde det väl vara ok? Eller är det att klippa för mycket?

Edit 2. Når pulpan fram till "maximum clip point"?
 
Senast ändrad:
Ja, det du ser i klon är pulpan. Jag vet inte om man alltid ser den, men eftersom du ser den på minst en klo så har du ju en referens där i alla fall! Jag har två katter - den som har vita tassar är ju superlätt att se på, hans klor är i princip genomskinliga! Den andra har färgade tassar, men i bra ljus ser man pulpan även där. Båda katterna är vana att bli hanterade och upplyfta, så jag brukar sätta mig med katten i knät så att den har ryggen mot min mage och liksom "sitter fast" mellan mina armar. När jag ska klippa så tar jag tag i tassen och trycker lite lätt mellan tumme och pekfinger så att klorna kommer ut, då går det enkelt att klippa. Och så ser jag till att jobba snabbt, annars tappar de tålamodet!
 
Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt klor och hon har aldrig blivit klippt i vaket tillstånd.

Med tanke på hennes personlighet riskerar kloklippning att bli traumatiskt både för husse och katt utan en plan. Min idé är att göra det när hon är nyvaken, glad och ligger ned för då får jag oftast klappa och röra hennes tassar och hon verkar uppleva det behagligt. Övrig tid så är hennes tassar inte medgörliga. Lyckas jag bara ta några klor i taget får jag ta några till nästa dag helt enkelt. För det absolut bästa är att det hålls lugnt pch behagligt.

Det jag oroar mig för är pulpan. Ser man alltid den? Jag tittade just på en klo på hennes framtas. Då är det först som en större rundad del av klon och där 1-2 mm ut från tån är det rödaktigt i klon. Är det pulpan? Sedan smalnar klon av rätt kraftigt. Är den delen fri från pulpa? Jag vill absolut inte riskera att klippa henne så att det skadar eller gör ont i henne, så gör det hellre lite oftare än att ligga så nära pulpan som möjligt.

Något annat jag bör tänka på utöver pulpan?

Äger en helt oanvänd tång köpet hos veterinär.

Edit. Hittade denna bild
https://catgroomersedinburgh.co.uk/wp-content/uploads/2012/10/claw.jpg
Om jag klipper halvvägs till "maximum clip point" torde det väl vara ok? Eller är det att klippa för mycket?

Edit 2. Når pulpan fram till "maximum clip point"?

Det är definitivt pulpan och klipp hellre oftare och grundare. Jag smyger mig på Megara när hon sover för att klippa av den vassa yttersta delen. Just av rädsla att hon ska rycka till. En eller två klor i taget och sedan godis. Jag får klippa nästan oavbrutet pga att jag bara klipper så lite. Har dessutom fått bonqat utskrivet (lugnande) på recept, eftersom Megara inte direkt är den mest samarbetsvilliga när det kommer till kloklippning 😾

Bäst är att vara två, en håller och en trycker ut klon och klipper, snabbt!
 
Två klor klippta. Nyvaken när hon sträkte ut tassarna. Jag känner mig barnsligt lättad. Haha. Var dock framtassarna och det är bak som river på öronen. Men ett steg i taget är bäst när det gäller katter.
 
Den ena vill inte bli hållen, fungerar att sitta över honom på golvet, (håller inte fast). När jag håller honom är han ett monster.

Den andra klipper jag när hon sover. Hon har blivit snällare med övning och godis men ändå lättare när hon sover.
 
Jag fortsätter att smyga och klippa en i taget. Jag ska droga ner henne en dag och försöka få alla klippta kort, ffa bakklorna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni när ni klipper klorna och vad har ni för kriterier? Ligger, sitter eller står hunden? Är den på golvet, i soffan, på bord...
2
Svar
39
· Visningar
2 155
Hundhälsa Herregud, jag är nog inte gjord för kloklippning! Skulle klippa valpens klor för första gången och var inne på tredje klon. Precis när...
2
Svar
21
· Visningar
5 806
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Behöver lite råd här tack! Har ett litet problem...som egentligen är ganska stort för mig... Jag har ju precis skaffat en vuxen katt...
Svar
9
· Visningar
8 068
Senast: Atalantha
·
Hundhälsa Hej! Vår nya hund är väldigt rädd för att klippa klorna, och därför behöver jag nu hjälp. Jag har nu, sedan jul, försökt vänja henne...
2
Svar
36
· Visningar
3 250
Senast: H_lena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp