Lager

Trådstartare
Kanske en självklart fråga - men hur gör ni med kloklippning på era katter?

Jag har nu två styck innekissar. De utsattes vid första kloklippet för hundens klotång vilken jag direkt insåg var absurt mycket för stor (kunde jag ju räknat ut med a**let). Köpte då en liten kattklotång som är nätt och behändig, men jag tycker att klorna liksom fransar sig lite... det blir inget skarpt klipp som det blir när jag pedikyrerar hunden.

Min undran är väl egentligen om det är normalt med lite frans på kattklo - eller är det så att jag köpt en för klen klotång?

Givetvis kan kattkloklippningens vara eller icke vara också diskuteras. Jag klipper mina för att de är city-katter som bor inomhus, och enda klovässningsmöjlighet är deras klätterträd... och möjligen möbler, även om jag försöker undvika att fresta dem.

Jag tycker att hundklotänger är de enda tillräckligt vassa.
Nu är vår katt utekatt så vi klipper inte hans klor, men när jag klippt på jobbet.

Kanske en självklart fråga - men hur gör ni med kloklippning på era katter?

Jag har nu två styck innekissar. De utsattes vid första kloklippet för hundens klotång vilken jag direkt insåg var absurt mycket för stor (kunde jag ju räknat ut med a**let). Köpte då en liten kattklotång som är nätt och behändig, men jag tycker att klorna liksom fransar sig lite... det blir inget skarpt klipp som det blir när jag pedikyrerar hunden.

Min undran är väl egentligen om det är normalt med lite frans på kattklo - eller är det så att jag köpt en för klen klotång?

Givetvis kan kattkloklippningens vara eller icke vara också diskuteras. Jag klipper mina för att de är city-katter som bor inomhus, och enda klovässningsmöjlighet är deras klätterträd... och möjligen möbler, även om jag försöker undvika att fresta dem.
Jag använder en vanlig nagelklippare, samma jag använder själv.

Jag tycker också att klorna på min Alice fransar sig ibland. Och jag använder en liten klotång (minns dock inte om den var speciellt gjort för katter eller inte), vette sjutton om det är normalt. Men jag klipper ändå ganska sällan (behövs inte så ofta tackolov) och försöker ta ganska lite, och försiktigt.
Inte lätt med en sprattlande katt, jag vet :grin:

Min katts fransar sig också lite, blir nog bättre med en vassare tång. Som tur är är han gudasnäll, halv sitt/ligger i mitt knä medan han blir fixad :)

Mina katters klor fransar sig om jag inte klipper tillräckligt fort, jag måste verkligen "ta i" och vara bestämd, då brukar det bli jättebra. :) Sen upptäckte jag någon gång att kloklipparen måste vara åt rätt håll :idea:, den får inte vara uppochner, då fransar sig klorna också.

Tillägg: och så ska man såklart klippa klorna uppifrån och ned, inte från sidorna (alltså typ klämma ihop dom) men det tror jag dom flesta vet.

Jag använder en kattkloklippare (och ja ha dem vända rätt är ganska bra :angel:) Nikita är innekatt men jag klipper bara framtassarna eftersom pulpan är så stor i baktassarna att det är nästan omöjligt att klippa utan att komma åt pulpan. Gjorde det en gång, Nikita pep till och det började blöda :( jag fick panik och kände mig som en kattplågare, torkade blod och proppade lillkatten full med favoritgodis - och ok efter pipet verkade hon inte alls ha ont. Men efter det klipper jag aldrig bak. Eftersom Nikita är liten och har fått klorna klippta sedan barnsben är det inte alltför svårt, sitter med katten i knät, ryggen mot min mage och sedan klipper vi. Lite slinger i början men hon fogar sig ganska lätt, och sedan vankas det beröm och godis. Berömmet bryr hon sig nog inte så mycket om, godis däremot :d

Denna är bra för katter. Denna suger.

Du behöver inte vara rädd för att andra ska tycka illa om dig för att du klipper klorna. ALLA innekatter borde få sina klor klippta just för att de inte kan sköta dem på samma sätt som utekatter kan. De repar golv, möbler, ägare osv och så är det nog inte så bekvämt för dem själva att gå med långa klor på hårda golv. Tycker jag ser en tendens att katter med långa klor klöser mer än katter med klippta klor.
Utekatter däremot ska man inte klippa klorna på just för att de behöver dem för att komma upp i träd etc. för att ta sig ifrån andra katter/rovdjur.

Tack för era svar!

Det är en sådandär som Sorbe visar på bilden som jag har... den "riktiga" sorten. Men det kanske är jag som inte får inte den rätta knycken bara.

Hunden är lättare att klippa rent praktiskt, hon är ju intränad. Kattiluskerna är mer åt det sjåpiga tassviftande och åmande slaget. Även om de är snälla. Du får liksom försöka klippa i farten, mer eller mindre. ;)

Det gäller att klippa klon åt rätt håll, annars blir det frasigare och lite svårare att komma igenom klon.

Mm. Jag ska öva in att räcka tass. De är klart godismotiverade bägge två så det borde inte vara några större besvär. Då kan jag komma åt lite bättre.

Jag använder mig av den första klotången som @Sorbe länkade till. För mig fungerar det finfint. Fransar sig har nån klo gjort nån gång när jag inte klippt fort nog (det gäller att klippa av klon, inte stå och tveka). Jag försöker att klippa varje-varannan vecka, och då bara ta lite lite grann, dels för att jag tycker att det är lättare att klippa när det inte är halva klon som ska av, och dels för att min kisse inte är något fan av kloklippning och behöver "lära sig att det är något som ingår i den vardagliga rutinen". Min katt är innekatt på heltid.

Isola håller efter sina klor bra på egen hand (på klösbräda och inte möbler) och ömsar klorna själv (avskyr ljudet när hon sitter och biter i dem...). Det kombinerat med att hon blir fruktansvärt stressad av att bli fasthållen gör att hon får ha sina klor kvar. Hade jag haft henne sedan hon var kattunge hade jag vant henne från första stund, men som läget är nu besitter jag inte katträningskompetensen som krävs för att göra kloklippningen till annat än en plåga.

Jag behöver nästan bara klippa sporrarna på vår katt eftersom han är utekatt, men använder en sådan här människoklippare. Klipper med den lodrätt så tycker jag det blir fint snitt, och klipper inte mycket varje gång utan bara den allra vassaste toppen.

253-331-large.jpg

Är det ok att klippa med människo-nageltång? *öppen fråga*

Jag är inlärd med att de klämmer ihop klon och kan skada pulpan - till skillnad från en katt/hund-klotång som nu är rundad och klipper lite annorlunda. Men på katt kanske det inte påverkar så himla mycket, deras klor är så små jämfört med hundarnas.

Är det ok att klippa med människo-nageltång? *öppen fråga*

Jag är inlärd med att de klämmer ihop klon och kan skada pulpan - till skillnad från en katt/hund-klotång som nu är rundad och klipper lite annorlunda. Men på katt kanske det inte påverkar så himla mycket, deras klor är så små jämfört med hundarnas.
Jag klippte alla fyra katter med en idag utan problem och utan flisor. Jag har klippt med sånna i över 20 år utan skadade pulpor på en enda klo.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka