Taz

Trådstartare
Hej!

jag skulle behöva hjälp med att skilja på Alsikeklöver och rödklöver.

Har sökt rundor jättemycket på nätet men hittar inga bilder hur planorna ser ut UTAN blommor.
Växterna har kommit upp men inte blommorna så jag har jättesvårt att skilja dom åt.
Någon säger att rödklöver har ljust på sina blad andra säger att dom inte behöver ha det, någon säger att alsiken har ihålig skälk och någon säger att det har rödklövern också,hur sören ska jag skilja på växterna somsagt UTAN att blomman kommit.

Har ni klockrena bilder att visa så visa gärna dom =)

Jag är så dålig med det här med datorer så att jag ska lägga upp en bild är dömt att misslyckas heheh.

Tack för hjälpen =)
 
Rödklöver är "hårig" & har vita band på bladen (ser gråaktiga ut).
Alsikeklöver saknar dessa karaktärsdrag (dvs helt gröna).
Ska leta efter bilder.
 
Jag hade en hage som fått vila och blev konfunderad över klövern. Den var enorm :) 1m hög, på ena bilden är det ett badkar som skymtas.
Jag mailade in bilder till jourhavande biolog på Naturistoriska och han sa att det var vanlig rödklöver som fått optimala förutsättningar.

SANY0177.jpg

SANY0174.jpg

SANY0172.jpg

SANY0166.jpg

SANY0165.jpg

SANY0164.jpg
 

Liknande trådar

B
Hästvård Ja, det var väl en enkel fråga - Hur ser alsikeklövern ut? Jag hittar bilder och beskrivningar på blommorna, men det är inte precis...
Svar
5
· Visningar
8 574
Senast: eldione
·
S
  • Låst
Hästmänniskan Man läser väl Ridsport och upptäcker plötsligt stånd av gula blommande växter vid vägkanten på sin gård, hjälp STÅNDS! klipper ur och...
Svar
9
· Visningar
3 319
Senast: prallan
·
A
Hästmänniskan Känns som jag måste göra ett livavgörande beslut nu.. Tar det hela från början, för fyra år sedan köpte jag min första ponny, ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 892
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp