Klippt åkergräs?

C

Chateau

Vad tror ni om det är det farligt att äta? Det är inte klippt med gräsklippare utan med en sån här man slår hö med.
Det var igår som dom slängde in sånt te våra hästar. Men kan dom inte få kolik av det? Två stoora lass slängde dom in,å hästarna bara åt å åt. Måste man inte vänja in de presis som man gör med nytt hö eller med vanligt gräs som dom äter från backen? :confused: :confused:

Jag sa de att kan dom inte få kolik. Men han sa bara ähh de va de dummaste jag hört. Å så nå mer om att de absolut inte är farligt att ge dom klippt gräs.
 
Sv: Klippt åkergräs?

Chateau skrev:
Vad tror ni om det är det farligt att äta? Det är inte klippt med gräsklippare utan med en sån här man slår hö med.
Det var igår som dom slängde in sånt te våra hästar. Men kan dom inte få kolik av det? Två stoora lass slängde dom in,å hästarna bara åt å åt. Måste man inte vänja in de presis som man gör med nytt hö eller med vanligt gräs som dom äter från backen? :confused: :confused:

Jag sa de att kan dom inte få kolik. Men han sa bara ähh de va de dummaste jag hört. Å så nå mer om att de absolut inte är farligt att ge dom klippt gräs.

Att gräset är slaget (klippt) är övht inte farligt. Det som mans ka undvika är gräs klippt med grösklippare. Dels för att det blir oljespill och så i gräset, och dels för att det blir väldigt kompakt för det blir så kortklippt. Det klumpar lätt ihop sig och blir kompakt och kan teoretiskt ge foderstrupsförstoppning. Dessutom jäser det väldigt fort pga kompaktheten och fukten. Sen finns det hästar som ätit motorgräsklipparklipp i alla år utan att mått dåligt, men risken finns.

Däremot när mans lär längre gräs (med lie eller slåttermaskin) så är det ju i princip som hö, bara att det inte torkat. Så länge det inte får ligga på hög och jäsa så är det inga hälsoaspekter alls att ge det. MEN, det man nu såhär på senhösten/förvintern ska tänka på är att går hästarna i gräsfria hagar och äter hö blir det en jäkla foderomställning att plötsligt få gräs. Och det finns en risk för kolik och fång och andra magtarmstörningar. Om hästarna däremot går på gräs nu med, så är det absolut inte farligt alls.

Mina hästar går på gräs, det är inte mycket kvar men ändock gräs. De fick gå ut på betet (mer gräs) en dag här för en dryg vecka sen (för de skulle kunna springa utan massa lera att halka i) och de åt ju rätt bra med gräs. Det ger dock ingens törre omställning eftersom de redan gick på gräs (om än mindre), och äter hösilage. Om de däremot stått i jordhage och ätit hö hade den där dagen på betet varit idiotisk.

Så, går hästarna på gräs så gör det där klippet inte ett dugg. Står de på bara hö är det ett foderbyte som INTE är bra.
 
Sv: Klippt åkergräs?

Har du givit hästarna hö och det var det ett tag sedan hästarna åt gräs blir det ju nytt för dem.

Är det "gräs" som vuxit på stubbåkern (eftersom du skrivit "åkergräs") så kan det även hända att det är spannmålsspillet som grott och vuxit upp. Hur kraftigt det är och hur känsliga hästar kan vara för det vet jag inte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 624
Senast: Glimra
·
Hästvård Hej, jag skulle nu vilja ha er hjälp! Igår kväll ringde stallvärden å tyckte Prince inte va sig lik. Han tryckte upp baken å belasta...
Svar
15
· Visningar
4 322
Relationer Hej, jag har tidigare haft en annan användare här på forumet men har nu valt att starta denna. Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska...
Svar
13
· Visningar
5 959
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp