fejko

Trådstartare
Hur vet man om saxen nyps när man klipper? Min häst har blivit svårare varje gång jag klipper men jag försöker verkligen att inte nypa henne, slätar ut rynkor osv. Är det något mer man bör tänka på? Har använt samma skär (nya) två gånger.

Sv: Klippning

Börjar hästen bli "randig", då kan skären vara slöa. Och då finns risken att det nyps.

Min tränare som är en riktig klippexpert säger att hon allitd trycker saxen mkt lätt mot hästen.
Och på min häst syns stor skillnad när hon klipper mot när jag klipper. Klipper hon reagerar inte hästen alls. Klipper jag så kryper han ibland undan och det syns att jag nyps.

Nu skulle jag snarare vilja säga, du kan inte nypa hästen med en klippmaskin. Däremot kan du lugga den i håret, och det kan bli obehagligt. Om man är lite tafatt i sin rörelse och tryck, då kan man lugga hästen. Även när pälsen är smutsig och fuktig kan pållen bli luggad, slöa skär är en stor orsak.

Ett bra skär som läggs mot en ren häst, kan i princip inte luggas. (Som tidigare nämts)
Viktig att det är saxen som klipper håret, så du inte föser/skrapar av pälsen, då hinner/kan inte saxen klippa av och du luggas. Lägg saxen med lätt tryck mot hästen och låt saxen göra själva klippjobbet med lugna jämna drag.

Blandrastik skrev:
Ett bra skär som läggs mot en ren häst, kan i princip inte luggas. (Som tidigare nämts)
Viktig att det är saxen som klipper håret, så du inte föser/skrapar av pälsen, då hinner/kan inte saxen klippa av och du luggas. Lägg saxen med lätt tryck mot hästen och låt saxen göra själva klippjobbet med lugna jämna drag.

Det där var en poäng, jag kanske har för bråttom :idea: Det ska jag tänka på!

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 794
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 964
Senast: Stergo
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 252
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info