Klippning/tävling

Layka

Trådstartare
Van som jag är från storhäst där man ofta klipper hela hästen eller iallafall "får" så har jag lite funderingar om vad reglerna säger för Islänningar när det kommer till att tävla med klippt häst.
Att man inte får klippa man svans o hovskägg vet jag o skulle inte få för mig i vilket fall som helst men i övrigt? Tänker då på huvudet mest, har sett bilder på islänningar med hela huvudet klippt o de där undersidan (skägget) är klippt. Vad gäller för tävling och är det samma för alla klasser? Man kan aldrig lära sig för mycket :p

Sv: Klippning/tävling

Du kan lugnt helklippa så länge du bara klipper vanlig päls och inte skydds/känselbehåring.

Det är samma för alla klasser i officiella tävlingar. När det gäller inofficiell så får du höra med arrangören men de brukar inte ha strängare krav.

Det som formellt gäller är att man inte får klippa för att primärt påverka hästens utseende, men får klippa för att bibehålla hästens hälsa/bekvämlighet. Så en häst som svettas kopiöst av sin vinterpäls är OK att både hel- och delklippa ur tävlingssynpunkt.

Jag rakar hela huvudet även vid bläsen men låter öronen vara både i och utanför, rakar ner till kotan och så snett ner rakar i karlleden där hon inte har något hovskägg och låter bara självaste hovskägget (toffsen)vara kvar, känselhårena på mulen är kvar.

Detta är max vad man får raka för att få tävla, jag rakar exakt som en tävlingsryttare hade gjort ett år och hon tävlade utan problem.

Så raka på du=)

Spinoff:
Tänkte rka min häst i februari då vinterpälsen börja tappa.
Men har hört att sommarpälsen inte blir lika fin då...
Nån som vet om detta stämmer?

Jag har min häst orakad denna vintern, men tänkte sätta igång henne snart, och vill då klippa henne.

jag har klippt i april på två hästar av diverse anlednigar, det blev inget fel på den sommmarpälsen..

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 372
Senast: hhere
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Utrustning Nu gav våran klippmaskin från Jula upp mitt under en klippning. Så därför måste en ny införskaffas. Har ni tips på någon bra modell...
Svar
14
· Visningar
1 135
Senast: Bri
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama