Klippning störande av naturligt beteénde?

linnsan

Trådstartare
Jag och en kompis diskuterade lite idag efter att hon sagt att de tejpade deras hunds öron när den var valp, och att hunden inte tyckte om det och tog av sig det hela tiden. Jag påpekade då att jag tycker inte det är så viktigt om öronen inte ligger helt perfekt då det ändå är en brukshund och att arbetet är det viktigaste. Hon tyckte inte det var ngn fara om de gick tejpade ett par veckor, inte för att jag tror att hunden led, men det känns onödigt bara för att det ska se bättre ut.

Då påpekade hon iaf det här med att klippa hästar (päls) och sa att det var ju totalt onödigt och hämmade hästens naturliga beteénde (fick inte svar på vilket då hon gick iväg sen innan hon svarade). Jag tror det var en pik mot mig då jag så gott som varje år klipper min D ponny. Men det hämmar väl knappast ett BETEÈNDE? Eller tänker jag fel? Vilket beteénde kan hon ha tänkt på?

Hon sa även att hästar inte behöver klippas då de inte blir sjuka om de är svettiga och sen släpps ut i kylan. Jag vet mycket väl om att om de bara blir lite fuktiga är det bättre att skritta dom torra. Men en häst som det rinner om, är det verkligen bra att släppa ut en så svettig häst? Eller för den delen låta den stå inne. Jag känner ju rätt spontant att med tanke på vilket väder vi kan ha med mycket blåst, regn osv så är det inte så skönt för dom när de är blöta ända in på skinnet att gå ut.. Att ställa hästen i stall däremot hämmar ju faktiskt beteénde så det är väl inget alternativ just när man diskuterar det?

Sen påpekade hon även att vildhästarna i nevadaöknen klarade 30 minus även om de fick fly från ett rovdjur. Och att de vandrar flera mil om dagen samt att de lekte så att de blev svettiga. Min spontana reaktion är ju att flyr hästen så är det ju antingen fly eller bli uppäten, och hur ofta blir hästar svettiga av att vandra i 30 minus? Jag har faktiskt aldrig varit med om att hästar blir svettiga av att skritta i sån låg temperatur. Och busa, hur ofta busar hästar sig svettiga under sådana här förhållanden? Under vandring och sträng kyla. Sen med tanka på flykt från rovdjur så är det ju så att bara för att hästar klarar en sak så känns det inte alltid som att det är det bästa för dom.

Vet även en shettis jag red och körde mycket när jag var yngre som svettades som jag vet inte vad även på vintern. Honom släppte jag ut efter att ha torkat honom och slängt på ett täcke (förvisso endast regtäcke) och han frös senare när han kom in på kvällen, vilket han aldrig någonsin gjorde annars oavsett väder. En vanlig shettis med mycket päls helt enkelt.

Sv: Klippning störande av naturligt beteénde?

Alltså, dessa argument där man påpekar att "ja men vildhästarna...." jag blir så trött. En sak ska man ha klart för sig och det är att livet i det fria inte är en dans på rosor. Livet i det fria är tufft och de individer som inte klarar av förutsättningarna stryker med, det är den bistra verkligheten. Våra tamhästar som avlats i århundraden för att passa människans behov är inte samma hästar som de som lever i det fria. Våra tamhästar är betydligt känsligare och har massvis med defekter som för en vildhäst hade inneburit döden. Vad hade hänt om vi släppt ut ett svårfött fullblod på prärien och tvingat den att leva av de naturtillgångar som finns där? Jag tror inte den hästen hade klarat sig speciellt bra, för att inte tala om vad som hänt när vintern kommer med kyla, snö och kalla vindar.

Våra hästar är inte skapta för att leva under extrema förhållanden, sådana egenskaper är inget vi eftersträvat och avlat för. I vår värld kräver vi helt andra egenskaper av hästarna. Dagens tamhästar behöver inte sätta en monsterpäls för att överleva vintern, de behöver inte ha kroppar som periodvis ska klara sig på nästan ingen mat alls, allt sånt sköter vi människor åt dem vilket innebär att sådana individer som i det fria hade dött pga exempelvis svält, får leva vidare.

Tycker det känns som att argument hon bara drog till med för att hon blev stött av det du sa, inget jag skulle lägga större energi åt att älta

Svarar bägge*

Så känner jag med. Även om jag är emot att hästar ska stå för mkt på box och ha täcke och skor "bara för att" så tycker jag ändå att hästar som behöver det ska få det... Som sagt, jag vill inte att mina hästar ska bara klara sig (vissa vildhästar har ju inte ens sådan tur) utan att de ska må bra och även kunna utföra det arbete vi kräver av dom.

Nej ältar det gör jag väl inte riktigt. Men blev faktiskt lite nyfiken ändå om det låg någon sanning i det, även om jag själv kände att nej, det blir fel.

Liknande trådar

A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 423
Senast: nimbo4ever
·
Hästmänniskan har knåpat ihop ett litet kontrakt nu, men sitter och undrar över om jag har missat något..... vill ni hjälpa mig? känns som jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 903
Senast: Cilla
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 509
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar