Klippning och manvård

PheeHee

Trådstartare
Jag har två frågor till er bukemänniskor. Min vinter står på spel här! :o

I november ska jag och min ponny förflytta oss till ett privatstall där det finns channs att rida i ridhus. Jag ahr ommit så låbngt i utvecklingen att jag ahr förstått att det verken är trevligt för hästen eller mig om den med all vinterpäls ska svettas så det droppar om henne på vintern.
Jag har googlat som en dåre och hittat en klippning som gör att jag slipper täcken men antagligen gör att hon itne svettas så otroligt mycket.
Islandshäst klippning tror jag den heter. Man klipper en triangel på halsen och på bringan. Synpunket och råd om detta? :idea:

Mitt andra lilla ytliga problem är att min ponny har börjat klia av sig manen lite mot träd och sådant. Jag fick panik och klippte av den men dock inte så kort.
Jag funderar på att rycka den. Hon är fjording/arab så chansnen kasnke finns att manen ställer sig upp. mend etblir nog bra. Använder Nylanders hästkräm som funkar någolunda. Hur gör ni mer era mankliare? :bump:

Sv: Klippning och manvård

Jag har ponny med kraftigt exem. Bra helt täcke och bra skötsel dagligen håller han sig okej. Jag har testat många olika produkter och tycker nylanders cremen är absolut bäst! Sedan när man smörjer in dom så är det noga att man tvättar dom regelbundet så det inte sitter allt för gammal creme kvar.

Har din häst exem eller kliar den bara?

Den kliar bara på ev. bett den har fått så jag tar det på betten och den funkar faktist. Räcker otroligt länge också men nu ahr vi kommit dit där hon kliar även om jag har på medlet. Ska kanske börja tvätta hennes oftare så att det gamla itne sitter kvar. :crazy:

Jag kör halvhalsklippning under midvintern på mina pållar... Typ såhär:
skoddtrav_26985412.jpg

Men då har vi inte ridit i ridhus direkt och hästarna går i lösdrift.

Iår har jag flyttat min andra häst till ridhusstall, hon skall dock filtklippas och gå med täcken. Just nu e hon "bara" spårklippt innan det blir tillräckligt kallt för täcken. Spårklippning funkar oxå om man klipper nu innan det blir för kallt, då hinner pälsen växa ut till midvintern o kylan. På bilden kan man ana att Andi var spårklippt på hösten, men islandshästar- ja pälsen växer som ogräs ;)

Vad gäller häst som kliar sig ovanligt mycket så på med ett exemtäcke! Slippa allt kladd o klet. Då får hästen inga bett från första början att behöva smörja in. Andi på bilden har exem och går med boett-täcke hela sommrarna, finns inte ett märke på honom sålänge han har täcket :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka