klippmaskin??

saffran

Trådstartare
Hopps den hamnat rätt!?

Ska ev köpa en DeLaval klipp begagnad, använd ca 5 gånger (hästen tvättad innan varje gång) pris 2200.
Men hitta en ny på gekås för ca 1100 kr.
hooks hade en för 1800 kr

vill bara ha klippt hästen, kanske inte jätte randigt så man tror han är zebra men lite ränder växer bort resonerar jag!

Vilken skulle du valt och varför?

har 2 hästar själv där den ena helklipps (ej ben, halva huvudet) den andra halv eller spår eller tja inte så mycket helt enkelt!

HJÄLP:crazy::crazy:

Sv: klippmaskin??

Jag hade köpt DeLaval klippmaskinen för det är bättre kavlite och så kommer den troligtvis hålla längre och därför tjänar du in pengarna på det :)

kvalité absolut:), men tänkte om någon hade de andra och tyckte de var bar oxå!

julas har jag hört ska vara klumpig och högljud. men tack ändå!

julas har jag hört ska vara klumpig och högljud. men tack ändå!

Har faktist hört några som ska vart missnöjda med sin.
Vi är (minst) 2 i stallet som har såna och dom är helt olika :crazy: Ena klipper helkasst och låter enormt. Min är tyst(are) och klipper bra.

lutar nog mot DeLavalen, då det är modellen som är lite mer tystgående! skönt för både mig och häst!

Jag vet nu inte vilken modell av DeLaval det gäller. Men de tre olika modeller jag klippt med är riktiga kvalitetsmaskiner. Jag har själv en De Laval HCP65, den är tystgående, vibrerar minimalt och klipper jättebra. Jag hade inte tvekat på att satsa på en De Laval!

När prisskillnaden är så pass liten hade jag valt DeLavalen, för kvalitén helt enkelt.

Jag har själv den från Jula och är supernöjd, den är verkligen prisvärd! Men det verkar finnas en del måndagsex också... F.ö. är det samma maskin som Hööks, och vid en snabb titt undrar jag om det inte är samma på Gekås också?

DeLavalen helt klart!

Jag tror säkert de billiga maskinerna är bra men det är skären som tar slut snabbare!

Jag har haft min DeLaval i 4-5 år nu och klipper väl kanske inte mer än 5-6ggr/år med den. Har haft skären inne på slipning en gång under dessa år och det kostar under 100kr om man lämnar på tex granngården!

då blir det delavalen!:idea:

känner den som säljer, så fick betala på två månader, toppen.:D:D när man är student!!

tack för alla svar!

Inte den från Hööks. Har lånat en sån och den var tung och otymplig, klippte inte bra (inte alls ibland), hade ett brutalt högt ljud (lät som en stenkross. vi fick skrika för att höra varandra i stallet och hästen som brukar stå och sova vid klippning var väldigt orolig) + att den inte klippte där det var mera vinkar som vid framben, bringa och ljumske.

Köp DeLaval'en!!

Den från hööks hade jag, fick byta på motorgarantin en gång, den klippte precis som ovanstående säger, ibland ok, oftast halvkass(tjocka pälsar iofs). Motorn e klen, bladen e klena.

Jag bytte för en månad sedan till Heinigers motsvarighet till DeLavalHCP65 (de ser exakt lika ut i kroppen, bara olika färg, de är egentligen "samma" enligt försäljaren). Underbar o klippa med! Snyggt, tyst och lätthanterad.

Jag har en DeLaval. Klipper åt andra och egna hästar. Har haft den i över 10 år. Skär har jag köpt på Granngården, får byta när man tappat eländet i backen.:D De behöver inte slipas om så ofta. Man kan lätt klippa 6-8 hästar mellan slipningarna.

Det enda jag saknar är en liten klippmaskin när man ska klippa ben, huvud och shettisar. (Shettisar är ofta smala mellan frambenen och svåra att klippa just där med en vanlig maskin, dessutom vägrar de lägga sig på rygg för att underlätta).

Själv kör jag med Osters... Trimmar proffissionellt (haft firma) Kanon bra pris och Kvalitee. Skären kan du köpe Butterfly/buttercut.
Ca 2000kr och du har en maskin som håller bra om du inte tappar den i golvet och byter kolet regelbundet.(skickar skären till lykliga fåret för slipning)
Nackdelen är små skär. Men har inte kollat om det finns större. Min äldsta maskin är 12år och funkar perfekt!!

TS! Den som är på Jula är samma som gekås... Han man en häst som klarar en skördetröska så får man faktiskt väldigt mycket för pengarna. Men du har ju valt helt rätt som köpte De lavalen. Den är både bättre och smidigare.

Och för dig som klippte andras hästar kan jag rekommendera att ägaren lyfter ut benet en bit från kroppen så kommer du åt lättare :) De mindre maskinerna klarar ändå inte tjovk shetlandspäls.
Den bästa minisaxen är Listers pytttelilla. Men den klipper man bara misstag med- och ett öra eller så. Fast då på fel håll annars blir det operationskort ;)

kl

Jag har den från gekås. Klipper helt OK, och jag tycker inte den låter allt för mycket, men den blir varm väldigt fort! Första gången jag använde den kunde jag halvklippa hästen på ena sidan. Lät den sen vila en stund, men räckte inte utan fick klippa andra sidan dagen efter, och då blev den för varm efter bara några få minuter.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en klippmaskin, Marquant från Jula som jag köpte begagnad förra året för att klippa min häst. Det var lite svårt första...
Svar
15
· Visningar
2 834
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Är på jakt efter en ok hobby-klippmaskin. Ska helklippa min egen häst ca 3 ggr/år. Kanske någon fler häst men främst vill jag använda...
Svar
10
· Visningar
2 362
Senast: lady_vip
·
Utrustning jag klipper inte mina hästar, har inte behövt, har klippt många många hästar dock då jag jobbat i stall. men nu när shettisen svettas...
Svar
16
· Visningar
3 249
Senast: Centaur
·
Utrustning Kan någon snäll själ hjälpa med i denna djungel? Jag har bestämt mig att köpa en egen klippmaskin. Min häst är extremt känslig i...
Svar
2
· Visningar
1 038
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama