Klippa råttklor, burar

Q

Qelina

Hej!
Jag undrar om ni brukar klippa klorna själva på era djur eller om ni låter en veterinär eller djuraffär göra det. Hitills har jag alltid lämnat in mina djur för att få hjälp men jag tänkte att jag kanske kan göra det själv bara jag vet hur man gör. Har ni någon särskild "klotång" eller sax när ni gör det och i så fall vart köper man en sån? Hur vet man hur långt in man kan klippa och hur pass långa får klorna på en råtta bli? Just nu är klorna normallånga men det vore bra att veta ifall de blir för långa i framtiden.

Sen har jag en fråga till som gäller burar. Jag har tre våningar i råttornas bur, ett rep, en kruka, en hängmatta, en stege, ett träd,en sandskål, vatten skål att bada tassarna i, en liten "myshörna", tomma toalett rullar att gnaga på och pinnar och andra gnagsaker...har även haft en stor sten, en vippleksak och lite hö. Råttorna verkar nöjda men jag undrar om ni har några tips på andra saker att ha i buren så att man kan göra den mer omväxlande? Jag skulle vilja ha några rör eller gångar. Någon som har något tips på hur man fixar det på ett bra och säkert sätt?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klippa råttklor, burar

Jag brukar klippa klorna på alla mina djur själv, undulaterna, hundarna och katterna. På de flesta av dem kan man se pullpan, (vet inte om det stavas så) om djuren har ljusa klor/tassar så ser man var den börjar då håller man sig bara på säkerhetsavstånd från den. Det börjar blöda hur mycket som helst om man råkar klippa i :eek:. Jag använder vanlig klosax till alla av djuren, brukar gå att köpa på mataffären. Vet inte alls hur det går till på råttor det här med kloklippning.

Qelina skrev:
Hej!
Jag undrar om ni brukar klippa klorna själva på era djur eller om ni låter en veterinär eller djuraffär göra det. Hitills har jag alltid lämnat in mina djur för att få hjälp men jag tänkte att jag kanske kan göra det själv bara jag vet hur man gör. Har ni någon särskild "klotång" eller sax när ni gör det och i så fall vart köper man en sån? Hur vet man hur långt in man kan klippa och hur pass långa får klorna på en råtta bli? Just nu är klorna normallånga men det vore bra att veta ifall de blir för långa i framtiden.

Sen har jag en fråga till som gäller burar. Jag har tre våningar i råttornas bur, ett rep, en kruka, en hängmatta, en stege, ett träd,en sandskål, vatten skål att bada tassarna i, en liten "myshörna", tomma toalett rullar att gnaga på och pinnar och andra gnagsaker...har även haft en stor sten, en vippleksak och lite hö. Råttorna verkar nöjda men jag undrar om ni har några tips på andra saker att ha i buren så att man kan göra den mer omväxlande? Jag skulle vilja ha några rör eller gångar. Någon som har något tips på hur man fixar det på ett bra och säkert sätt?

Jag har alltid klippt mina djurs klor själv. Råttorna är lite krångliga dock, de är ju som hala ålar... Men det går med lite träning både för mig och råttorna. Har en klotång, köpt på Ica. Ingen sån där stor klumpig sak, utan en sån där där man har fingrarna i handtagen, en sån där liten liksom. Fast jag filar ibland istället, klorna blir ju vassa fast man klipper de...
Man klipper 2-3 mm från pulpan. Har aldrig sett nån råtta med mörka klor, så jag vet inte riktigt hur man ser på en sån men på mina (ljusa klor) syns det tydligt.

Du kan ju kika på nåt byggvaruhus, där det ska finnas lite olika rör. Själv ska jag skaffa såna där gula räfflade man kan se vid vägbyggen som ska sättas fast i gallret lite huller om buller och fila kanterna så de inte är vassa :-) Sen gör jag hål, hur vet jag inte än, och sätter fast med ståltråd.
Pringlesrör kan kanske vara ett tips! Har ett pringlesrör i gammelkillarnas bur, som sitter fast i gallret med ståltråd. Fast de föredrar att sitta ovanpå det iofs :p :D

Tack för tipsen både om kloklippning och om rören.
Pringlesrören verkar ju vara ganska lätta att fixa...ska prova det. :)

Qelina skrev:
Tack för tipsen både om kloklippning och om rören.
Pringlesrören verkar ju vara ganska lätta att fixa...ska prova det. :)

Ja de är urlätta :) Lite korta dock :p Jag har iaf bestämt mig för att i mitt nybygge blir det ett helt rörsystem fastsatt :)

Jag klippte klorna på tamråttorna själv nån gång när det behövdes, men då hade de så svårt att klättra, så oftast fick de vara och då slipades de ned av sej självt till lagom längd. Springer de lösa mycket så fixas det automatiskt...likadant med gerbilerna.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! :) Jag ville bara uppdatera er här på Bukefalos lite! Mest för att jag inte har någon annan att uppdatera till men också för att ni...
Svar
9
· Visningar
1 500
Senast: Tate
·
Däggdjur För tre-fyra månader sedan utökade jag min lilla deguflock med två 2-åriga honor som dittills haft tillgång till motionshjul under hela...
Svar
15
· Visningar
2 722
Senast: Riley
·
Övr. Djur Någon här som kan något om undulater? Har en till låns för tillfället. Eller vad man nu skall kalla det. Hon (tror jag) har blivit...
Svar
10
· Visningar
6 422
Senast: Minta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama