Klippa nu?

Estivuz

Trådstartare
Min pålle har redan börjat sätta världens björnpäls, fällde massor för ett par veckor sedan och nu pang bom har han fått massor med päls.
Brukar alltid klippa honom i oktober-november, men som det ser ut nu skulle han behöva klippas redan nu!

Är det för tidigt att klippa, alltså kan man på nått sätt störa hästens "rytm" om man klipper för tidigt?
Har ju fått lära mig att man inte ska klippa hästen senare än januari för det stör hästens fällning. Stämmer detta?

Hästen tävlas och tränas året runt, egentligen skulle jag behöva klippa honom en gång nu, sen en gång till i typ november och sista gången i januari/Februari.

Sv: Klippa nu?

Jag klipper min gamla ponny i augusti sedan flera år tillbaka. Hon har de senaste sju- åtta åren satt vnterpäls redan då och mår defintitivt inte väl av att ha så tjock päls så här tidigt. Man får hjälpa dem med att hålla borta insekterna med bra flugmedel eller insektstäcke, annars har jag inte sett något problem med det. Det är i hennes fall det bästa alternativet hur som helst. Ett par vrckor efter den här sommarklippningen ser pälsen ut som sommarpäls igen, och sedan klipper jag igen i lite mer "normal" tid i oktober- novembereller så.

Sv: Klippa nu?

hm, det borde ju gå bra?
pållarna i stallet fäller sin sommarpäls som tokar nu :crazy: så vinterpälsen är på gång.. men jag kommer nog inte klippa min pålle förrän i okt.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 554
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka