Klippa magen?

Zolt

Trådstartare
(Vet att ämnet har tagits upp i diverse andra klipptrådar, men tycker det är värt sin egen då jag vill ha åsikter från alla olika håll och inte bara från en kategori på forumet)

Funderar lite på hur nyttigt det egentligen är att klippa (raka) hästens mage, med tanke på njurar och allt vad det kan vara.

Tänker köra en halvklippning på min ena, men då hästen ifråga går ute mycket och kommer stå både på lösdrift och box i olika perioder så är ju frågan hur långt bak man vågar dra klipplinjen sas.

Vad är riskerna, vad kan hända, hur vanligt är det med problem? Hur gör ni och hur hade ni gjort i samma situation?

Att jag väljer halvklippning är för att inte riskera att kyla ner rygg/länd/kors/rumpa. Hästen tränas & svettas och kommer tränas så mycket som vädret tillåter även i vinter. Inget hårt jobb eller större tävlingar, men då hästen är ung & otränad blir det jobbigt för den iallafall.
Han svettas även i flanken så hade helst dragit klipplinjen långt bak, men det är ju inte så farligt om han lite svettig där om riskerna är större med att klippa magen så mycket.

27211.jpg

Det är alltså en sån här klippning jag menar.
 
Sv: Klippa magen?

Jag har häst på lösdrift. Och jag kommer nog inte vilja klippa magen, därför att; magen avger mycket värme, om magen blir kall kan den sluta fungera, ifall de ligger i snön osv.

Jag tänkte nog göra en filt eller spårklippning (har ingen bild tyvärr men sök så kommer det upp bilder) och helt enkelt lämna en lapp på magen! Urfult men det är inte skäl nog att klippa magen för mig som bara rider runt hemma. Vill stallkompisarna och folk man möter på ridturerna mobbas så får de väl göra det ;)
 
Sv: Klippa magen?

Att magen avger värme tycker jag inte borde vara något större problem om man lämnar på ryggen och rumpan? Tycker en normal häst som får ordentlig vinterpäls och tillräckligt med mat borde klara det iallafall. Är hästen dessutom täckad borde det väl inte bli några bekymmer?

När jag har klippt magen tidigare på andra hästar (helklippning och täckesklippning mestadels) så har jag inte märkt att de fryst direkt mycket trots det, då har dom gått med täcken också. Men just att denna hästen skall gå på lösdrift när det ju kan bli ganska kallt på nätterna får mig att tveka lite ändå.

När lägger magen av, hur mycket krävs för att den skall göra det och hur märks det? Mer än på avföringen som ju borde sättas ur spel.
 
Sv: Klippa magen?

Om man har magtäcke så är det ju inga problem. Hästen fryser lättare om man klipper magen, det är skäl nog för mig. Klipper jag inte magen kan han reglera sin temperatur bättre själv och kan gå naken mer.
Det är mest kolik jag är orolig för
 
Sv: Klippa magen?

Jag har aldrig haft minsta problem med att klippa magen. Icke-frusna hästar har INTE frusit pga det, ens om de gått otäckade. Har inte lösdrift men kallstall. Dock har samtliga varit ofrusna saker (den enda FRUSNA jag haft, han frös lika mycket med full päls som helklippt, men han var lite som han var han)
 
Sv: Klippa magen?

Nej, att han fryser är jag inte direkt orolig över eftersom han i nuläget knappt kan ha på sig ett ofodrat regntäcke utan att svettas rejält, tvärt emot den andra som fryser riktigt mycket trots björnpäls.

Men du har alltså inte upplevt några problem med magen eller så heller då? Tror du det är vanligt eller inte?
 
Sv: Klippa magen?

Måste man ha magtäcke då, eller är det bara på enstaka hästar det behövs? Har ju klippt magen på tidigare hästar och då aldrig haft problem, men då har dom stått på stall under natten som hållt strax under nollan åtminstone.
 
Sv: Klippa magen?

Nej, inte upplevt minsta problem med magen på någon av dem. Jag har heller inte, förutom enstaka fall som jag läst om t ex här på Buke, hört om någon häst som fått problem heller. De FINNS säkert, alltså där klippt mage ger spänd häst, kolik osv - men de är nog snarare undantag än regel.

Har hästen en ströad ligghall med permanentbädd och använder den att ligga och vila i så är det ju dessutom ingen skillnad mot t ex kallstall.

Som kuriosa, så jag har som sagt kallstall, samma temp som ute. När jag klippte magen på shettisen började han ligga MER inne i boxen. Jag undrade först om något var fel - sen insåg jag att det var för det var bekvämare ligga ner. Han är ju inte så hög, så han drog ju 'magen i snön' rätt ofta, och fick istappar i magpälsen (han sätter päls som en mammut). När han då la sig inne smälte det och han blev blöt om magen. Med klippt mage så var magen 'torr', och mycket bekvämare ligga.

Sen, svettmässigt tror jag du klarar dig rätt bra med att klippa till 'mitten av magen'?
 
Sv: Klippa magen?

En tanke bara... Frågan är ju ifall de hästar som fått kolik har fått det av att vara klippta på magen eller av helt andra orsaker? Risken ökar ju vintertid så det känns mer sannolikt att orsaken skulle vara någon annan.

Jag har aldrig hört talas som att någon häst får kolik av att vara klippt på magen och hur säkerställer man den orsaken? Mig veterligen finns inga sådana studier och för att konstatera ett sådant samband borde man behöva ha ganska många individer att utgå från. När vi klipper tar vi alltid magen och vi har klippt väldigt många olika individer som aldrig haft problem av det.

Våra hästar har fodrade täcken och får mycket grovfoder. Visserligen är de inne på natten men vi har kallstall så inner- och yttertemp är ungefär desamma.

Mvh JV
 
Sv: Klippa magen?

Nej, jag vet som sagt ingen heller. Men vet någon på Buke skrivit om det, att personens häst fick kolik när magen var klippt, men ingen kolik när magen lämnades oklippt.

Kan ju säkert vara annat som egentligen varit skillnaden (drack mer ena året och mindre andra eller vad som), men i ett sånt läge skulle jag också sluta klippa magen för säkerhets skull.

Men ingen av mina genom åren, och inga av de jag känner IRL har haft minsta magbesvär kopplat till klippning, oavsett om de varit spårklippta eller helklippta eller någon annan variant som inkluderat magen.
 
Sv: Klippa magen?

Roligt med shettisen, att han uppskattade klippningen!

Det blir nog att magen ryker med då, undrade mest för att jag såg i islandsforumet att ganska många där var fega med att klippa mer än halva halsen och gärna lämnade magen vid mer klippning än så.
Och ang svettmässigt- vill som sagt gärna få bort en del vid ljumskarna/virvlarna också, och då det (förhoppningsvis) blir en hel del framförallt konditionsträning i snön så vill jag inte behöva pausa bara för pälsens skull.
 
Sv: Klippa magen?

Fast det är ju rätt stor skillnad i hur man klipper om man vill slippa täcka eller inte (även om det är individuellt det med), och kanske ville de kunna ha otäckad, hade hästar som gärna låg ute i snön osv?

Du kan ju alltid ta lite mindre första klippningen, ser du sen det inte 'räcker' så klipp mer bara?
 
Sv: Klippa magen?

Hej!

Varken min förra eller nuvarande häst har haft magproblem när de varit klippta under magen. Nu gäller det iochförsej bara 2 år, men det ena var ju förra året och hästen (en riktig prinsessa, som gärna fryser utan täcke) gick på lösdrift. Vädret var ju som bekant inte så milt förra vintern och hon frös som sagt inte en enda gång vad jag såg. Gick tom naken vid minusgrader- no problems! Fet som en julgris blev hon också, så hon kan ju inte gjort sej av med mycket energi på att hålla värmen. (Hon kan däremot frysa vid 10 plus och regn/blåst).

Fast mina är bara "nödvändigtklippta". Dvs jag klipper skitful spårklippning. Förra året ungefär halva halsen, under huvudet, mellan frambenen och en triangel bakåt under magen (om jag inte minns fel).

I år får vi se om det blir klippning, hon står på boxvila just nu..

/Lavinia
 
Sv: Klippa magen?

Hej igen!

Den enda häst jag känner som haft problem med kolik vid kyla hade magtäcke och var oklippt, lik f-at fick den kolik varje gång det blev kallt. Jag tror den drack sämre, men det är svårt att veta.

/Lavinia
 
Sv: Klippa magen?

En tanke bara: Du behöver ju inte klippa på alla ställen där han svettas nu när han är oklippt?
Förra vintern svettades min islandshäst över hela kroppen bara av att stå på stall. Jag klippte en 2 dm remsa under halsen, in mellan frambenen. Varpå han slutade svettas och "vädrade ut" där.

Som att knäppa upp vinterjackan på dig själv. Du måste ju inte ta av hela jackan för att sluta svettas.

Så, det är inte säkert att hästen kommer svettas så vidare värst i ljumsken om den är klippt på hals/bog, säger iaf min erfarenhet :)
 
Sv: Klippa magen?

Hmm.. Vill ju inte att min donna ska frysa om magen! :o:o

Men om hon är ordentligt täckad och går ute mellan ca 8-17 eller tidigare intag (gissar bara nu) de mörkaste månaderna med sämst väder! (Luleå :angel:)

Då borde hon väl klara sig med klippt mage?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 401
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 425
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Vad föredrar ni/era hästar, och varför? Jag veeet att jag är sjukt tidigt ute, ponnyn brukar inte börja bli långhårig förrän i oktober...
Svar
15
· Visningar
2 884
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp