Klippa klor

Z

Zcorba

En ny Kravlare på Bukefalos som har en fråga till er!
Jag har två kissar på 1 1/2 år som jag nyss tagit över av en familj där Matte blev allergisk :(
Det har gått jättebra med dom men den ena, Tjorven, går fanken inte att klippa klorna på! Hon blir helt galen :crazy: och sist jag försökte så höll hon på att riva sönder mig. Jag hade plåster från topp till tå. :mad: Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga....hon gillar allmänt inte att man håller i henne och vill inte bli upplyft.
Just nu har hon så långa klor att man hör när hon kommer in i ett rum för klorna tickar mot golvet :) Någon som har ett tipps på hur jag ska göra?? Jag vill inte behöva åka till veterenären varje gång det är dags!

För övrigt är de supergulliga och det känns underbart att vara kattägare igen! De heter Shiva och tjorven :)

Min syster tog en omplacering som inte gick att lyfta. Första gången var vi 3 st som klippte på henne och det blev ganska våldsamt.
Om du verkligen måste klippa nu, så försök hitta nån som kan hjälpa dig och så virar ni in resten av katten i en handduk.

Sen är det bara träning som gäller, min syster gjorde så att flera gånger varje dag så lyfte hon upp och direkt släppte ner katten utan att göra nått mer. Inte gosa eller nått, utan bara upp och ner. Sen lite längre uppe osv. Meningen är att kissen inte ska hina börja protestera.
Men mina har jag gjort så om dom börjat slingra sig, att jag håller fast tills hon börjar slappna av. Det brukar gå i omgångar, försöken. Såfort hon slappnar av så sätter jag ner henne, men hon får inte tro att det var hennes sprattlande som gjorde att hon fick gå ner.
Om det funkar? Inte en j*kla aning, men det känns bra för mig iaf :)

Okej tack! :) Jag ska testa med en stor portion tålamod. Det låter ju vettigt....bara jag inte skrämmer katten.

Men som sagt....tack!

jag är erfaren av svåra djur klipp,det är det jag bedriver,
men det är svårt att skriva hur du skall klippa när man inte vet hur katten är i sig själv.
kan du inte ta in den till veterinär eller en djurbutik som är utbildat för det?
annars kan du forsöka gå sakta till,alltså nån håller katten i ett täcke och du klipper,eller om du passar på när den sover,så klipper du bara en klo åt gången,katten kommer vakna,men efter ett tag inser den då,att det är ju inte så illa iallf.
lycka till.

Mmmm jag ska testa att klippa när hon sover så får jag hoppas att det går. Annars gör jag nog som du sa, lämnar in henne till veterinär. Jag är rädd att hon blir skadad "psykiskt" om jag försöker genom att hålla fast henne för hon blir helt hysterisk! Skriker som om man försökte döda henne och rivs och bits. Sen när man släppt henne blit hon coollugn.....knasigt, har aldrig varit med om det förut.
Tack så mycket för tipset, det ska nog gå bra! :)

Jag fick igår klippa klorna på min ena katt för första gången! :eek: :love: *stolt matte* Har haft henne sedan maj och hon har bara fått klorna klippta en gång innan -hos veterinären när hon var sövd för kastrering.

Jag har haft dåligt samvete länge för att jag inte kunnat klippa hennes klor men med ett rejält bra klösträd som hon änvänder dagligen har jag tyckt att hellre långa klor än förstöra det vi byggt upp. Hon är nämnligen en ganska skygg katt som innan hon kom till mig i maj ALDRIG hade gått att komma nära, än mindre klappa, i hela hennes 4 år långa liv ute på landet.
Under detta halvår har jag klappat henne dagligen men fortfarande går hon inte att lyfta helt. Vi har kommit såpass långt att hon är helt avslappnad med mig, ÄLSKAR när jag rör henne, håller på att spricka av njutning när hon klappas och jag får sedan några veckor tillbaka klappa henne överallt, hela magen och mellan både bakben och framben.
DET ÄR FRAMSTEG :D :banana:

Men jag skulle inte använda ovan av någon annan nämnda lyftträning på denna katt -att lyfta henne lite varje dag, trots att hon tycker det är läskigt. Jag känner att med denna katten skulle jag bara förstöra hennes förtroende för mig och det låter som du känner samma med din katt? Jag har kommit så långt att jag får lyfta halva henne, alltså lyfta främre delen av henne -utan att hon blir otrygg.

Jag har ett tips till dig:
Kela! Gillar katten att bli kliad? Isf leta rätt på absoluta favoritstället och klia där med ena handen tills kissen slappnar av helt (t.ex. när hon ligger i en stol eller på en säng?) och helst såpass att katten spinner och spänner ut frambenen och liksom drar ut klorna av njuting. Då passar du på att med din andra hand klippa av topparna på klorna! :idea: Funkade kalasbra på min fröken, hon hann inte fatta vad som hände henne ;) :D
Fortsätt hela tiden gosa med katten med den andra handen. Njuter hon bara av gosandet kommer hon inte bry sig lika mycket om vad du gör med andra handen..

Om katten tycker så illa om att bli lyft tycker jag personligen (obs endast min lilla åsikt) inte det är rätt att tvinga sig på katten med filtar och hålla fast den. Jag har använt filt-tekniken på en av mina andra katter flera gånger men det är skillnad. Hon är normalt en helt tam och gosig katt som alltid gått utmärkt att lyfta och hålla. Det är bara det att damen är så satans bestämd! Hon blir rent ut flyförbannad när man ska klippa klorna eller t.ex. droppa i öronen när de hade öronskabb en gång. Och när den damen blir arg då använder hon klorna! Då funkar filt jättebra för det enda är att katten blir sur, men aldrig rädd. Hon litar på människor till 100% och har bara haft goda erfarenheter av oss till skillnad från min andra skygga katt.

Försök den mjuka vägen du och ha ett stort tålamod! Det är iaf MITT tips :bow:
Härligt att du är så glad att vara kattägare igen, kissarna kommer säkert trivas kanon hos dig.

Vad roligt att du berättade just om kelandet med katten för när jag kom hem igår 8:e så tänkte jag att nu jäklar :mad: och så började jag kela och prata med henne och hon fick all uppmärksamhet ett bra tag och när jag sen gjorde ett försök att lyfta henne så var hon helt avslappnad!! :banana:
Jag blev helt paff...hon brukar annars alltid stelna till och vilja ner men nu kunde jag hålla i henne i nån minut och sen släppte jag ner henne utan motstånd!! Vad skönt att äntligen se lite framsteg där i alla fall. :)
Vi har trots allt inte kännt varandra så länge än så jag har lite att jobba på när det gäller förtroende.

Angående kloklippningen så får jag helt enkelt testa alla tipps jag fått här men jag hoppar att hålla fast henne igen. Går det inte så blir det veterinär. Tack för alla bra tips!!!!!!!!!! :bow:

Jag har också erfarenhet av en omplaceringskatt som var helt vild i början. Idag låter han oss klippa klorna utan protest, men i början fick en hålla i och en klippa. Vi började med att lyfta upp honom på ett bord, lyfta genom att hålla en hand i nackskinnet och en hand under baken på katten. Därefter fick man hålla kvar greppet om nackskinnet under hela kloklippningen. Ett sådant grepp minskar risken att katten grips av panik och tar sig loss.

En av mina killar (omplacering) är oxå ganska så svår att klippa klorna på så jag har följande "knep".
När han ligger o halvslumrar i min famn brukar jag först klämma på tassarna så klorna kommer ut en efter en, bara för att träna honom, när han blir lite irriterad slutar jag å så fortsätter jag o kelar o sedan börjar jag om.....

Någon dag senare när han ligger o vilar i soffan eller sängen tar jag fram klosaxen, smeker honom lite, trycker fram en klo o klipper - vanligtvis brukar det gå med en tass åt gången om man gör så här (man får stanna upp o ge en smekning o sedan fortsätta med nästa klo) - och han har blivit mycket bättre att klippa de senaste gångerna.

Lycka till!

hahaha!!! :devil:

Nu har jag lyckats klippa klorna på Tjorven! :rofl: :rofl:
En kompis till min kille var modig nog att försöka hålla i henne medans jag klippte och det gick bra! Hon bara morrade och gnällde lite men hon rev och bet inte. Gissa om jag var snabb när jag väl insåg att hon satt fast. Klippte alla klor på en halv minut :)

Så nu klarar vi oss ett tag så får vi se hur det går nästa gång. Yipppiii!!!!!!!!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka