Klippa klo.

astronaut

Trådstartare
Hundens ena klo är alldeles för inåtväxt så ska ringa tid till veterinären imorgon så de får fixa klon.
Då han är som han är vid just kloklippning tänkte jag ju även det kunde underlätta för hans del med så frågan är väl mest; det är väl lugnande de ger vid kloklippning på en hund som får näst intill panik vid sådant? För de ger väl inte narkos vid sådant?

Sv: Klippa klo.

I vanliga fall så brukar det räcka med en rejäl dos lugnande. Som jämförelse så har min förra hund opererat bölder med enbart lugnande och smärtstillande. Så länge djuret kan hanteras normalt, dvs inte är vild så brukar det gå bra med bara lugnande vid sådana tillfälle.

Narkos ges inte för kloklippning. Även på lugnande sover hunden.
Många hundar går att klippa på utan lugnande också, även de med panik. Om sköterskorna är duktiga så kommer de kunna hjälpa till och förklara vad och varför de gör som de gör och förhoppningsvis kan hunden lära sig med tiden.
Vi har haft in många hundar som haft panik och behövt munkorg i början. Några gånger senare ligger de stilla utan att nån håller och ytterligare senare även utan munkorg. Visst finns det hopplösa fall, men långt ifrån alla.

Lugnande så de sover räcker långt. Även om man vill/behöver klippa i pulpan och bränna sen, de brukar sova så sött och inte märka något.

Hunden är gammal (14 år) och har alltid haft problem med just klorna, hon som sköter klippningen på honom har även tagit klorna men nu har de blivit ett riktigt problem så hon sade att vi för allas skull får ta det hos veterinär nu.
Munkorg är alltid ett krav vid sådana besök (samt kloklippning).

Till alla:
Vad bra, då hade jag iaf lite rätt, tänkte väl att det skulle vara lugnande och inte narkos så det är ju bara positivt.

Ofta är narkos snällare mot kroppen med tanke på påverkan på hjärta och övrigt tryck än lugnande ;) Dock så skulle jag inte vara orolig för lugnande på en så pass gammal hund ändå, men kanske vilja kolla lever- och njurvärden innan nåt ges.

Ofta är narkos snällare mot kroppen med tanke på påverkan på hjärta och övrigt tryck än lugnande ;) Dock så skulle jag inte vara orolig för lugnande på en så pass gammal hund ändå, men kanske vilja kolla lever- och njurvärden innan nåt ges.

Ja, var ju inne med honom för någon månad sedan (dumt att man inte tänkte på klorna då *slår mig på pannan*) och han är i ett toppskick, njurar och lever kollades då :) Bra hjärtstatus, fick massa + på hur tränad och i bra kondition han är i så tror nog inte det kommer vara någon större fara :).

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
642
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 446
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 025
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?