klippa islandshäst?

Krati

Trådstartare
hej! har uppmärksammat att det blir vanligare att klippa sina islandshästar. jag har själv 3 st, varav den ena vi har gjort en helklippning på (förutom ben, ansikte o där sadel ligger) då han tyvärr fått diagnosen cushings syndrom o inte tappar pälsen själv.

nu har jag dock märkt att min unghäst på 5 år, som pälsat på sig ordentligt redan, är tröttare o nästan lite grinigare(?) än vanligt när man rider. tror att detta kan bero på pälsen? han är väldigt varm av sig och blir svettig ganska omg. när man rider, även med tunn päls så jag kan förstå honom!

nu till min fråga, borde jag klippa honom? iaf på halsen? vad tycker ni?
att klippa en islandshäst i detta sammanhang är helt nytt för mig och jag själv lider av "extremt-dåligt-paranoid-samvete" :grin: så jag får för mig att när jag väl klippt honom kommer han att frysa o blablabla..

Hjälp mig! :bow:

Senast ändrad:
Sv: klippa islandshäst?

Jag klippte min isis på halsen för ca 1 vecka sen och det blev STOR skillnad.
Han var också så som du beskriver, trött och lite tjurig.. :D
Värt ett försök! :)

Sv: klippa islandshäst?

Klart att det är jobbigt att röra sig för en häst som är överhettad...

Min ena vallack som jag hade på den tiden jag inte klippte han var en väldigt tjurig häst som aldrig ville arbeta. Det var väl mest på vintern han gillade läget men då gjorde vi heller inte så mycket. Jag trodde bara han var sån...(Han fäller inte heller ordentligt, utan går med vinterull ända till juli/aug)

Så prövade jag klippa honom en vår när jag kunde låna en klippmaskin. Då klippte jag halva halsen och ner vid sadelgjorden. Vilken skillnad det lilla gjorde! Sen klippte jag honom igen till hösten, då en spårklippning. Efter det så klipps han 2-3ggr under hösten och får sedan behålla lite päls över vintern. På vårkanten klipper jag honom igen och fram i Maj så klipps han nästan helt(utom en lapp över hela ryggen). O han är så mycket gladare! Han älskar att vara ute, han jobbar o tar i o är pigg som en mört! Det märks inte ens på honom när det är pälssättning.

Jag klipper även mina andra två hästar. Den ena av dom är en sån som "dör" om det blir för varmt o den andra han skulle springa tills han stupade oavsett päls, men varför inte underlätta för honom om jag underlättar för de andra två. Jag försöker att klippa dom så att dom har minst en cm päls när vintern slår till. Jag skyddar med täcke om de är naknare än så eller om det är riktigt skitväder!

Om du inte vill "må dåligt" över att du klippt hästen, pröva denna modellen. Då släpper du ut överskottsvärmen men hästen har fortfarande päls om magen som "läcker mycket värme" lixom om rygg/kors som är jätteviktigt att hålla varmt(för att inte riskera t.ex. korsförlamning)
skoddtrav_26985412.jpg

Klipper du nu så hinner ju dessutom pälsen växa ut ganska mycket så då behöver du inte alls oroa dig i vinter. Hästen på bilden är nyklippt i januari men om du tittar noga så har han även en gammal klippning, den är gjord på hösten nån gång o har vuxit ut.

Liknande trådar

Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 519
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 505
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård När klipper klipper ni era ponnyer med mycket päls? Mina börjar bli redigt svettiga när vi tränar nu i september. Tänkte täckes klippa...
Svar
13
· Visningar
968
Hästvård Är på väg att köpa en häst från södra Europa f-12. Han har under hösten tappat vikt pga brist på foder och har då satt extra päls (det...
Svar
8
· Visningar
2 426
Senast: Rosie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattträd/klösmöbel
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10