klippa i pulpan

B

Buppisen

I morse klantade jag mig och klippte Cilas i pulpan på en bakklo. Han är så lugn och snäll så han reagerade inte ens. Men OJJJ vad det blöder... Blod ÖVERALLT... Och vi har varken maizena eller blodstoppmedel hemma. Har nu gjort ett bandage av leukoplast och gasbinda som gossen har runt tassen. han försöker inte ens ta bort det, utan har lagt sig till ro i sin säng.
Någon som har bra tips på hur jag ska få blodet att stanna?

Sv: klippa i pulpan

Ta det lugnt.. Det slutar blöda efter ett tag.. Råkade klippa min också för inte så länge sen och jag höll ett blött papper över i typ tio min. Sen fick hon ligga stilla och det sluta blöda.

värm en kniv ordentligt och tryck mot pulpan. Det gör ont men är väldigt effektivt.

Det ger sig efter ett tag.

Råkade klippa sönder min hund en gång när han var liten; det var blod på mig och husse, i soffan där vi suttit, på golvet där han gått o.s.v., men det gav med sig efter en halvtimme ungefär.

Ett litet tips.. köp hem sårspray.. mkt bra att ha! liten silverfärgad flaska som finns på apoteket, blir som en skyddande hinna som sitter kvar i flera dagar. Köpte den efter att ha klippt i pulpan på valpis.. :angel:

delvis knapplån

Vill bara flika in att de flesta pappersorterna innehåller glasfiber vilket man kanske inte ska trycka mot öppet sår.
Bättre med kompress eller liknande.

Det bästa är "stopp och blöd" eller vad det nu heter.. Liten burk med pulver som stoppar blodet mycket effektivare och bättre än potatismjöl o dyl. Har hört att det även läker snabbare. Finns i de flesta affärer.

Lycka till!

Det bästa är "stopp och blöd" eller vad det nu heter.. Liten burk med pulver som stoppar blodet mycket effektivare och bättre än potatismjöl o dyl. Har hört att det även läker snabbare. Finns i de flesta affärer.

Lycka till!

Precis! Jag har det hemma, funkar utmärkt de gånger jag råkat klippa för djupt!:o:bow:

När jag, eller vi :angel:, råkade ut för samma sak så sprayade jag nässpray på en bomullstuss och tryckte mot pulpan och det fungerad jättebra! :)

Att de flesta papperssorter innehåller glasfiber tvivlar jag på. Varför skulle det vara farligt mot en blödande pulpa?
PL

Apropå klor här, så har jag en liten fråga till dig!

Min tik ska kastreras efter nyår, och hon har mycket långa klor (pulpor) sen tidigare i livet då hon inte klippts tillräckligt ofta. Jag har fått bak pulpan en del, men den drar sig inte bakåt längre trots ihärdig klippning.
Eftersom hon ändå ska sövas då, kan jag be veterinären att göra något åt hennes klor då? Typ klippa och bränna? Det gjorde dom förr i tiden, men jag vet inte om samma metoder används idag..

Något måste göras i alla fall, för dom är på tok för långa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka