Klippa hästen

Pathmaker

Trådstartare
När börjar ni klippa era hästar och när bör man inte göra det? Alltså senaste tiden och tidigaste tiden på året?

Min ena valack (islandshäst) har blivit väldigt lurvig så jag funderar på att redan nu ta tag i trimmern och se om jag kan klippa lite.
Vill hitta en klippning som passar utan att man måste behöva ha täcke på vintertid, men som inte gör att han blir skyblöt bara för att man rider litegrann. (Då herrn får en mastodontpäls!)

Så lägg upp lite bilder på hur ni klipper och hur det funkar :)

Sv: Klippa hästen

Jag klipper iofs året runt. Klippte en gång i juni och så i förrgår, så ca varannan månad! Klippte allt utom halva benen samt ryggen. :)

Ridskoleponnysarna börjar klippas den här veckan och det blir en gång till om 1-2 månader. Ev. en tredje gång innan jul för de som tävlas också.

Min egen häst brukar jag klippa första gången i mitten av september, andra gången i slutet av oktober och sista gången innan jul eller i mellandagarna. Klipper aldrig efter nyår (eller jo, gick emot mig själv förra året och klippte i mitten av januari men det satt ju fasen kvar till sommaren sen... Därav att jag normalt inte klipper efter nyår för att inte störa fällningen och få jämn och fin skrud så snabbt som möjligt, bör tillägga att min häst spårklipps).

Vi brukar klippa första gången ungefär i månadsskiftet aug-sept. Tar då hela halsen, bogen, magen och en rand som går ända baktill. När jag sedan klipper andra gången ett par månader senare lämnar jag övre delen av halsen och magen oklippta. Tycker det har fungerat bra - hästarna klarar sig huvudsakligen bra utan täcken eftersom en del hår ännu hinner växa ut innan vintern.
Fast visst - under de första veckorna efter andra klippningen (innan håret hunnit växa lite) kan man ju få täcka om det blir kalla, blåsiga regn-/slaskdagar.
Kan iofs inte påstå att de här klippningarna hindrar våra svettgrisar till hästar från att svettas, men de blir i alla fall inte lika genomblöta och torkar betydligt snabbare än utan klippning.

Det enda som känns lite tråkigt med att klippa i augusti är att knotten väl kommer lättare till, fast på hästarna har inget märkts så det problemet sitter väl mer i mitt huvud...

De hästarna som skaffade mycket och tjock päls snabbt brukade jag klippa september-oktober, ev ytterlgiare i slutet av året och sen en sista gång tidig vår

klipper året runt, minst 1 gång i månaden men kan även bli varje vecka om det är tävling flera helger i rad.

Hur kan du ha behov av att klippa så ofta som varje vecka? Även varje månad låter väldigt mycket... Och fryser inte din häst på vintern om den aldrig får chans att sätta någon päls öht? :/

Edit: kanske beror på vad det är för klippning..?

Jag klipper första gången i slutet av september och andra gången i mitten av december, brukar bli rätt perfekt för honom. Klipper allt utom sadelläget, huvudet och halva benen.

Behövs det verkligen?? En frisk häst brukar inte ha så kraftig sommarpäls att den blir överupphettad av träning/tävling om den inte klipps en gång i veckan. :crazy:

TS: Jag klipper när det behövs, dvs när hästen får så lång päls att den besväras av det. När det är beror på hästen, vad den gör och hur mkt päls den får. Klipper man på sommaren så får man tänka på att en nyklippt häst har absolut noll skydd mot insekter och regn/vind!

Jag brukar klippa en gång på hösten och det brukar faktiskt inte behöva klippas någon mer gång sedan. Jag klipper täckesklippning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 559
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 223
Senast: TinyWiny
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
888
Senast: Oknytt
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 371
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka