Klippa hästen nu

E

Egonson

Jag tror faktiskt att jag måste delklippa nordisen nu, hon svettas av att bara gå i hagen nämligen och det är inte alls trevligt för henne. Hon har fällt rejält i mars-april men tydligen inte tillräckligt, beror lite på åldern antar jag. Hon är 22 år i år och har lite svårt att bli av med pälsen. Vi matar henne med B-vitamin, jäst och sådant och visst hjälper det men inte nog.

Nu är värsta fällningen över och sommarpälsen har börjat växa fram, det är ju så att mitt i eller i början av fällning ska man ej klippa då det finns risk för inåtväxta hårstrån mm.

Hon har sommarpäls nu men den är väldigt tät ändå.

Kan väl inte vara nån fara så här sent, eller? Att pälsen blir ful skiter jag i, bara hästen mår bra.

Sv: Klippa hästen nu

Jag vet att en jag känner som har ardenner klipte pälsen på bogen för att hästen var dyngsur av svett utav att bara gå 500meter i skritt. Mycket utav detta beror på att det är mkt som måste ut men lite yta att få ut det på. Men han klippte bogen och han svettades betydligt mindre efter det.

Jag klippte ponny i veckan som var. :angel:

Han fäller inte riktigt, så jag klipper honom iof varrannan månad året runt näst intill, men det borde väl vara ok att klippa även en "vanlig" häst nu?!

Senast ändrad:

Okej, ja då blir det nog klippning. Tänkte klippa på bogen bara och lite fram på halsen, hon har varit spårklippt hela vintern men inte klippt sen februari för hon har fällt och vi brukar inte behöva klippa på sommaren. Men då ska vi göra det, tycker så synd om henne att behöva gå och vara överhettad :(

Prova med att bada/duscha hästen :idea:
Min Best var lite seg med fällningen, men den satte fart efter badet häromdagen!

Immer

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 532
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 074
Senast: Speedway
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 310
Senast: Korven
·
Hästvård Jag har haft funderingar om att klippa min ponnys päls, dels är den super lång och tjock och för att det verkar vara för varmt för honom...
Svar
2
· Visningar
1 098
Senast: Wera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka