Klippa hästen nu?? Är det ok eller?

C

Colombia_Girl

Är det ok att klippa sin häst nu i mars? nu när de fäller? Min häst är så känslig i pälsen och i sinnet att nu när våren är på väg så blir hon tossig. Tänkte hjälpa henne med pälsfällningen och så slipper hon bli så himla svättig.. I övrigt så har hon väldigt lite vinterpäls och den är glansig och fiin och så har den varit hela sommaren, hösten , vintern och nu våren... fått jättemycket berömm över hur fin päls hon har av både vet och massör... Men nu till frågan kan man klippa hästen nu i mars? man förstör inte något i deras naturliga tillstånd?

tusen tack för alla svvar!

Colombia Girl :bump:

Nej, du ska inte klippa hasten sa har ars, da du inte bara klipper bort vinterpalsen, utan aven halften av sommarpalsen, och du kommer att fa en flackig hast hela sommaren. :)
Lat henne istallet falla palsen som vanligt.

Man ska helst inte klippa hastar efter februari, da man stor sommarpalsen som haller pa att vaxa ut.

Du ska inet klippa hästen.. fins det inegt hjälpfoder du kan ge henne da?

Nej det är inte att rekommendera... Först och främst för att du stör utväxten på sommarpälsen..

Håll ut ett par veckor till sen är ju problemet borta. Träna lite annat under tiden.. Markträning, prommenader vid handen, longering. Då slipper du stöka med sadlar och annat.
Då kan du dessutom under denna tiden minska på borstandet. Att hästen blir lite skitig under den här tiden gör inget. Det fixar du på ett par dagar när fällningen är över.

Kan bara säga som innan - klipp inte hästen! Men du kan däremot hjälpa till lite på traven med att köpa b-vitaminer. Jag har upptäckt att Krafft Multivitamin är den absolut bästa. Finns bla hos granngården.

Säger som de andra; Klipp inte pållen nu utan försök underlätta på annat vis, t.ex. genom att ge henne extra B-vitamin. Har hört att hästen kanske inte ens fäller den vinterpäls som är kvar om man klipper nu. Vet inte hur pass mkt det ligger i det, men man kan ju helt klart störa balansen. :)

Funderar bara över hur du tänker. Hästen måste ju fälla håren ändå, du rakar ju bara av längden på stråna.

Tusen Tack för ALLA inlägg!

Hade för mig att man INTE skulle klippa hästen nu vid våren! Nu har jag fått svar på varför man inte skall det! För övrigt så ger jag min totto B-vitaminer :)

Colombia Girl :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ena häst har så fruktansvärt mycket päls och jag skulle verkligen behöva klippa henne. Hon har börjat fälla en hel del men...
2
Svar
23
· Visningar
3 730
Senast: fjordis
·
Islandshäst Hej! Det kanske redan finns trådar om detta, men jag undrar lite över det här med att klippa hästarna när dom fäller. Vi har tre...
Svar
2
· Visningar
970
Senast: Blossi
·
G
Hästvård Vet ej om tråden hör hemma här, men jag chansar. Min shettis på 26 år har väääldigt tjock päls, man märker att hon under de senaste ca...
Svar
9
· Visningar
2 387
Senast: aprilia
·
Hästvård Min kära lilla shettis verkar för andra året i rad välja fel sommarpäls. Han blir i år 20 år & är tokigt fräsch & pigg. Han har i...
Svar
5
· Visningar
2 407
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka