Klippa häst med vinterpäls

grådis

Trådstartare
Vilken "klipplängd" kan vara lämplig till det?
Till den maskinen jag ska ha får man köpa skären för sig och jag har aldrig tänkt på hur kort andra maskiner klipper.

Sv: Klippa häst med vinterpäls

Hur menar du? klipper inte alla maskiner/skär lika mycket? du menar att du skulle vilja ha lite LÄNGD på den kvarvarande pälsen?? Som sådana där klippmaskiner för människor som man kan bestämma olika längd??

Jag har iaf aldrig hört talas om att det skulle vara olika för olika maskiner för djuren.

Jag tror att de flesta klipper i den längden som skären ger... Inkl. mig själv! Sen får hästen ha TÄCKE på sig och lite extra hö (för att hålla sig varm).

Om du tittar på skären så är det olika bredd på taggarna. De med smala taggar rakar hästen och de med lite bredare taggar lämnar några mm päls kvar. Det beror ju på hur du vill ha det. Jag brukar raka första gången (på hösten, kanske ganska snart) och sen använder jag skären med större taggar (fårskär kallar en del dem).
Men om du fuskar och inte klipper förräns pälsen är LÅNG bör du ta fårskären.

pialotta skrev:
Men om du fuskar och inte klipper förräns pälsen är LÅNG bör du ta fårskären.

Vad menar du med det? jag brukar raka min häst med de vanliga skären även MITT PÅ VINTERN då hon har lång päls... Det går alldeles utmärkt...
Men jag kanske missförstod dig??

För hoppningsvis menar du väl koskären och inte fårskären ? Fårskären har jag mkt svårt att tro att det går att klippa häst med däremot klipper koskären betydligt mindre än vad hästskären gör dock tycker jag alltid att de blir randiga av koskären så det är inget jag rekommenderar om du tex åker ut och tävlar eller dylikt.
Jag använder hästskären oavsett när jag klipper även om de redan har lång päls. Dessutom är det så att det är mkt svårare att klippa de som är riktigt långhäriga med koskären (de orkar knappt igenom) däremot är det inga problem med hästskären.
Det man ser på de olika typen av skär är hur många "tänder"(taggar) där är, ju fler tänder ju tättare blir skäret och ju kortare klipper det.
Brukar gå rätt kvickt efter man har klippt (även mitt i vintern) innan de har fått ut lite päls igen (tyvärr), så att börja klippa med koskär för att behålla päls tycker jag bara låter bökigt.

ok, koskär var det och jag gillar dem. Om de är vassa och man klipper lite långsamt så blir det inga ränder.
Jag är kanske mesig men jag undviker rakning när det är mer än -10. De där innersta millimetrarna kanske kan värma en aning under magen, jag begriper inte varför täcken inte ger nåt skydd för magen...

Det är nämligen så att det finns flera olika skär att välja på som klipper x antal mm. Jag chansar väl på ett med lite längd för jag vill ju inte ha en naken häst.

Jag körde på 3 mm på min häst, fast han har knappt fått någon vinterpäls ännu.
Kompisens nordis har fått en hel del, och henne körde vi 6 mm på.
Prova dig fram :)
Fast börja med det längsta skäret :)

Här nere har vi sällan så kallt så då behöver man inte tänka på det. Finns täcken med magplatta har själv bla ett från Sveatäcket med både magplatta och avtagbar helhals används flitigt till en av hästarna som inte går att klippa utan en dunderdos domesedan (veträkningen för lugnande brukar sluta på ca 750:-) så för hans del blir det bara en klippning per säsong så det gäller att hålla honom varm så att han inte sätter ny päls för fort igen.

Dom längsta var 6,3 och 9.5mm tror jag.
Blir det för långt så spelar det ju ingen större roll, jag får väl klippa henne igen då så fort det går. Om Hennes Höghet tillåter, hon är inte förtjust i klippmaskiner och lugnande tar inte på henne då.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka