Klippa hästen?

Russis

Trådstartare
Jag har aldrig tidigare klippt/rakat hästen och har nu lite frågor...

*Kan man klippa hästen nu, eller är det "försent"? Har hört att det kan störa pälssättning/pälsfällning senare.... :confused:

*Funderar på att klippa typ täckesklippning/filtklippning eller nåt liknande, vad ungefär kan det komma att kosta om man tar hem nån som klipper (och att denne då har med sej klippmaskin)?

*Om man klipper hästen på halsen måste den då ha halstäcke på sej?

Kan tillägga att jag rider ca 1 timme/dag och jag kommer att träna i ridhus för instruktör ca 1 gång i veckan (förhoppningsvis :crazy: )och träna klubbtävlingar lite då och då. Vill klippa mest för att han inte ska bli svett vid ridning i ridhus och vid hårdare arbete här hemma samt för att han ska bli lättare att hålla ren och se lite prydligare ut, om ni förstår hur jag menar... ;) Kom gärna med förslag på vad för klippning som kan passa, utifrån det jag skrivit här!

Lägg gärna in bilder på era klippta hästar eller skriv allmänna råd om klippning!! Tacksam för svar :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Klippa hästen?

Täckesklippning tror jag räcker. Hästen behöver inte ha halstäcke om man klipper på halsen. Vill du klippa mer av hästen kan du klippa vanlig klippning då man sparar ett schabrak eller vojlock på ryggen och klipper resten i princip. Det är inte för sent för att klippa. Tänk bara på att hästen ev måste ha täcke om den klipps. Hur tjockt beror på hur du klipper. Jag vet inte vad priserna ligger på för att ta hem folk som klipper men kanske 5-600:-.
 
Sv: Klippa hästen?

Jag har hört att efter dec slut ska man inte klippa då man kan störa den sommarpäls som ska komma sen.
Min är klippt nu, klippte honom för 2-3veckor sen, bara vanlig spårklippning dock, men han går med vanligt tcäke på sig...alltså utan hals.
De man ska tänka på om man klipper hela pållen är att täcka den därefter.
 
Sv: Re: Sv: Klippa hästen?

Det beror på hur frusen den är och om man har täcke på den nu. Är det kallt i stallet eller blir det varmt när hästarna kommer in. Är det ok att hästen är långhårig på resten av kroppen eller vill du att det ska vara lite tunnare så att den inte blir superlurvig? Orkar du klippa igen? Har du inget täcke i ett hyfsat kallt stall kommer hästen antagligen att sätta ny päls ganska fort, även fast den har täcke ute. Det är en smakfråga men rent generellt skulle hästen kunna stå inne utan täcke. Tänk på att inte sätta på den superfeta täcket ute då utan mer ett som står emot vind och väta eftersom det ger hästen en chans att anpassa håret efter vädret! :D
 

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 199
Senast: Ise
·
Utrustning Nu gav våran klippmaskin från Jula upp mitt under en klippning. Så därför måste en ny införskaffas. Har ni tips på någon bra modell...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: Bri
·
Hästhantering Hejhej! För ca ett år sedan köpte jag min nuvarande häst, ibörjan ställde jag alltid upp henne i gången när jag skulle göra iordning...
Svar
8
· Visningar
1 949
Senast: Loretta713
·
Kropp & Själ Blir tokigt på mitt hår. Har midjelångt just nu och har lust att bara raka av allt. Och vill inte gå till frissan just nu pga...
2
Svar
22
· Visningar
3 772
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp