Klippa, era rekomendationer?*bilder

kvandi

Trådstartare
Jag har planerat att låta klippa mina pållar nu så snart som möjligt. (Jag har läst en hel del om "riskerna" med att det drabbar sommarpälsen, men jag tar den risken...)

Jag vill höra vad ni som är vana vid klippning rekommenderar. Båda mina hästar går i lösdrift, de är hals-klippta två ggr i höstas men pälsen fick växa ut över vintern. Fuxen han svettas mängder, det räcker med en skrittur så är han blöt. Musblacken hon har hitintills inte svettats så mycket, men heller inte tränats i den mängd som är planerat nu under de närmsta månaderna. Fuxen har dessutom mycket sen pälsfällning, han fäller sista vår-ullen i augusti, och brukar t.o.m. svettas i hagen varma vårdagar...

Vilken av följande klippmodeller tror ni skulle passa oss? Vad finns det för fördelar resp nackdelar med de olika modellerna? Till vilka rekommenderar ni täcken? Räcker regntäcken och fodra med fleece/ulltäcke om det blir kyla?

Kveikja- alt 1
ksparklippt.jpg

alt 2
kklipphals.jpg

Andi
alt 1
aklippt.jpg

alt2
aklippt3.jpg

alt3
aklippt2.jpg

alt4
aklippthelt.jpg

Tacksam för alla tips/tankar :bow:

Sv: Klippa, era rekomendationer?*bilder

Min häst är klippt ungefär som Andi alt 1 men skulle nog valt Andi alt 2;)

Till fuxen skulle jag nog valt alt 3 med evt lite mer klipp på halsen och vid bakvirvlen om han nu svettas så mycket. där kan man om man vill skippa att klippa magen! (svettas ändå inte där). Behövs inget täcke om man bara har en tunn linje vid buken!

Du kan lätt klippa musblacken på samma vis, vill du, behåll lite mer päls på halsen och bakvirvlen om hon inte svettas så mycket! Och fast du klipper magen behövs ändå inget täcke!

Fördelen med andi alt 1(2) är att den värsta värmen försvinner, men ska man rida ordentligt så blir hästen svettig vid flankerna, men till hobby/lättare träning utmärkt och dom kan lätt gå otäckta! (kanske skulle täcka vid hemskt väder på alt 2)

På andi alt 4, bra klippning till en häst i hård träning, absolut täcke.

Har klippt min nordis såhär! och det funkar mycket bra! Går/gått med enklet regntäcke och det enbart för min bekvämlighet ang lera o skit.
http://images1.bilddagboken.se/20/_u5/_u2/_u2/_u8/_u6/u522864/57681_1201358781.jpg
Svettas bort allt som behövs och kan lätt sova utan täcke under natten (installad). Rids nästan dagligen (tävlingshäst hopp/dress lokal nivå!)

Senast ändrad av en moderator:

Till Kveikja hade jag börjat med alternativ 2, om det sen inte räcker så kan man ju klippa igen om man märker att det behövs.

På Andi hade jag tagit alternativ 2.

På dessa båda klippningar behövs oftast inte täcke i normala fall, men efter ridning så skulle jag slänga på andi ett regntäcke med fleecefoder.

Hmm jag går också i klipp-tankar men det får bli när han är helt min så att jag kan bestämma allt själv, men iom att vi bor i norrland och vi fortfarande har massor med snö och minusgrader bör de ju inte börja fälla på ett tag...
Han kommer att bli min nu under februari :)

På Kveikja hade jag valt alternativ 2 och testat - det går ju alltid att klippa mer om man märker att det behövs. Inget täcke vid utevistelse, utom efter träning.

På Andi kanske ett mellanting mellan 3 och 4 - någon typ av täckesklippning med mer klippning på halsen än alt 3, men inte "bar rumpa" som alt 4. Rider man mestadels ute, så tycker jag det är bra att ha ett naturligt "ländtäcke". Täcke vid dåligt väder och/eller om hästen verkar frysa + efter träning.

En generell rekommendation är väl annars att se var på kroppen hästen blir svettig och sedan klippa de partierna. Jag har gjort så, och landade någonstans mittemellan Andis alt. 1 och 2, vilket fungerar utmärkt, trots relativt intensiv träning.

Slänger in en bild på pållan min som är klippt!;) jag diggar den här klippningen starkt:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka