Klinikbesök, tuppkam och igångsättning

towe

Trådstartare
Idag åkte jag till Solvalla med min 6-åring som vrickade sig i hagen för lite drygt en månad sedan. Hon är fortfarande lite svullen (gallig) på morgonen men det går över så fort hon kommit ut.

Veterinären såg ingen hälta men efter böjning haltade hon de första 4-5 stegen. Visade inget på röntgen. Hon blev sprutad med tuppkam och sedan ska hon skrittas i en vecka för att sedan sättas i gång försiktigt i lite trav rakt fram i ett par veckor till.

Allt var så stressigt så jag förstod inte om hon fick någon speciell diagnos (tex kotledsinflamation). Brukar det stå på fakturan sen eller kan man ringa och fråga?

Sv: Klinikbesök, tuppkam och igångsättning

Det låter märkligt att du skall sätta igång hästen efter sprutning av leden. Vanligen kommer man på återbesök efter tre veckor, under vilka hästen vilar. Om hästen då blir konstaterad frisk så sätter man igång. Nu senast fick jag ett mycket milt träningsschema att sätta igång efter hälta av min vet, som kändes så riktigt. En månad av skritt och sedan en månad av skritt och trav. Kändes bra.
Hälsning Maja

När vi får faktura från Solvalla kliniken står oftast diagnosen på fakturan. Har man en specifik veterinär som skriver sina egna fakturor så är det lite från fall till fall. Men annars är det väl bara att ringa och fråga?

Det där med igång sättning är lite från veterinär till veterinär, enligt de vi brukar anlita så ska hästarna röra på sig i 99% av alla hältor, och skritt rakt fram skadar inte någon... Det kan ju vara så att veterinären bedömde skadan som väldigt liten och ansåg att den inte behövdes kollas igen om inte ägaren ansåg att den fortfarande var halt.
Vi har ju travare så det är ganska vanligt med hage på en gång och sen skrittmaskin efter några dagar för att sen jogga igång dem igen om de känns fräscha.

Antagligen så var diagnosen ledinflammation. Men du kan alltid ringa och fråga om det är något du undrar över. Jag har själv ringt dem när jag tyckt något har varit luddigt och då fått mycket bättre förklaringar.

Angående det där med igångsättning så verkar det variera lite. Jag var med min förra häst till en annan klinik för hältutredning. Hästen blev sprutad i bägge hovlederna fram och en hasled bak dessutom hade man gjort en del fynd på röntgen. Döm om min förvåning när vet tyckte att hästen skulle vila en vecka och därefter ridas i 3 veckor. Innan återbesöket skulle jag dessutom ha hunnit prova galoppera lite :eek: . Jag trodde aldrig att hästen skulle bli friskförklarad vid första återbesöket, men det blev den!

Är det någon som vet varför man väljer att bara spruta med tuppkam och inte med cortison?

Visst kan man sätta igång hästen snabbare efter tuppkam än efter cortison. cortison är ju inte helt ofarligt att spruta i och med att det tillfälligt "löser upp" ledbrosket.
Det låter som din häst hade mer ledinfektion än vrickning. Efter ett böjprov klingar hältan av ganska snabbt om det är infektion, som i ditt fall efter 4-5 steg, om det är en vrickning hålls hältan konstant en längre stund.

Vad beror ledinfektioner på? Nu på morgonen var hon varm i benet och lite mer svullen än normalt. Brukar det bli så efter en sprutning med tumkam?

Jag skulle ha ringt vet. och frågat om det om jag vore som du. I hemgångsrådet jag fick från kliniken när min häst blev behandlad i knäleden stod det att om värme eller svullnad uppstår kring den behandlade leden, eller om hästen får feber så ska veterinär kontaktas. Kan vara en infektion.

Nu är det säkert ingen fara, men jag skulle ha ringt om jag vore som du..

Enligt en del veterinärer gör även tuppkam större nytta än cortison, så det finns ingen andledning att spruta med cortison.

Nu har jag fått fakturan och på den stod det bara 1/2 grad lågt efter vrickning. Sedan Hylartil till kotled vb. (förrutom röntgen ua, domosedan samt poliklonikavg).

Kan man få till en diagnos av det?

towe skrev:
Nu har jag fått fakturan och på den stod det bara 1/2 grad lågt efter vrickning. Sedan Hylartil till kotled vb. (förrutom röntgen ua, domosedan samt poliklonikavg).

Kan man få till en diagnos av det?

Diagnosen torde väl vara kotledsvrickning vb och/alt kotledsinflammation vb

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 109
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka