"Klinik eller Distriktare"?

3

333

Om du ska undersöka en häst för att den är smal, inte normal "ätarlust" som den brukar(älskar mat:D vanligtvis) och spänd... Ja överlag- hästen är inte riktigt som den brukar och den "är inte hungrig" som den brukar...

Tar du då ut distriktsveterinär eller kör du till hästklinik?

Har läst ett exemplar av ridsport i dag där det stod att läsa om en "annorlunda form av kolik" den visar sig inte likadant hos alla hästar men ungefär- diaree, avsmalnande mm... Beror tydligen på någon form av smådjur som inte dött då vädret varit milt och nu får hästarna ner det lilla lilla krypet i magen när det pillar i det gräset som börjat komma upp och det är tydligen ej bra...

Ska ringa i morgonbitti så vänligen svara så snart du kan:bow:

Sv: "Klinik eller Distriktare"?

det kan inte vara tänderna som spökar då?

Generellt gillar jag klinik bättre då de har bättre möjligheter osv. Men i detta fall då hästens allmästillstånd är så pass försämrat skulle jag undvika den extra stressen det innebär att ta dit den, och istället ta ut distriktaren.
Om det nu inte är en väldigt cool häst som inte har nåt mot lastning och inte blir stressad på nya ställen.

Som Bee skriver så kan det vara onödigt att utsätta hästen den extra stress som resande innebär om du tycker att din hästs allmäntillstånd är väldigt påverkat. Ev. blir det ju väntetid till ditt klinikbesök så jag hade gjort som så att jag hade bokat kliniktid men samtidigt tagit ut distriktare för att ta ordentliga blodprov och ev även träckprov. Oftast tar analysen ca en vecka beroende på vilka prover som är tagna, och får ni inte då en klar orsak till din hästs problem så har du ändå din kliniktid!

Inget av dem, jag har tyvärr nästan bara skrämmande dåliga erfarenheter av distriktarna och anlitar dem bara i nödfall. Behöver jag ha ut vet och det inte är "klinikläge" så tar jag ut privatpraktiserande vet med häst som specialitet.

Hej, tack för svaren..

Han är inte lättstressad och han är lättlastad(vanligtvis, men nu inne i "en period" då det tar nån minut längre än vanligt)...

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 026
Senast: sandrafors
·
I
Hästvård Svullen på insidan av frambenet, svullnaden började övertill insidan kotan och sträckte sig upp en dm. Lite värme över svullnaden, ingen...
Svar
6
· Visningar
3 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka