Twirro
Trådstartare
Hejsan! Skulle behöva lite hjälp med vad man ska göra när hästen "ger upp" i klickerträningen.. exempel: Jag håller på att lära min medryttarponny att apportera. Vi har tränat apportträning med ett spö under en längre tid nu, och hon biter i spöt men det är just lyfta upp det som är problemet. Ibland lyfter hon det nån decimeter över marken, dock tror jag oftast det är för att det råkar "fastna/bli kvar" i munnen när hon höjer huvudet. Såklart klickar jag då och ger godis+mkt beröm. Men oftast står hon bara och biter lite grann i spöt, prövar några gånger och om inte det funkar "ger hon upp". Är det att jag har ställt kraven att börja lyfta spöt for tidigt då eller? För det märks att hon vet att hon ska bita i spöt när det ligger på marken, men att hon ska lyfta det verkar hon inte riktigt koppla.. är det bara fortsätta att klicka varje gång hon "råkar få med det upp" eller har någon nått smart tips? Det händer lite då och då att hon "ger upp" i våran träning och bara ställer sig och stirrar tills jag ber om något lättare, alternativt går där ifrån.. Behövs det mer motivation eller vad kan vara problemet? Just nu motiverar jag med mat, vilket är det som står på topp på hennes lista. Tack på förhand!