Klicker-/Trickträning

Jamtland

Trådstartare
Jag skulle behöva en spark i arslet för att komma igång att klicker-/trickträna mina shettisar. Har letat som en galning på nätet efter någon slags kurs någonstans så jag kommer igång men hittar inget härikring.

Jag antar att ni inte får tipsa mig om en direkt person eller en hemsida där jag kan hitta den infon, men kanske någon kan tipsa VAD jag ska googla på för att få upp något/någon som kan hjälpa mig?

Jenny

Sv: Klicker-/Trickträning

Min rekommendation är att absolut inte börja utifrån teoretisk undervisning, utan att se till att träffa någon som redan håller på /ta lektioner för någon som är duktig.

Som introduktion föreslår jag "Skjut inte hunden" av Karen Pryor, finns för en dryg hundring på adlibris.

/Migo

Senast ändrad:

Har du klickertränat nånting innan?

Om du inte har det, men vet i teorin hur du ska göra, kan det vara en idé att prova att klickerträna en person. Det kan vara både svårare och enklare eftersom den personen hela tiden tänker och funderar över vad det kan vara du vill på ett annat sätt än djur gör. Men det positiva är att man kan prova sig fram med tajmingen på klickandet och prova på hur det kan bli när man råkar klicka helfel osv, utan att det påverkar ens framtida träning med djuren.

Vi gjorde det ett par gånger i skolan på våra etologikurser. Skitkul var det, men svårt, men det kändes ändå ack så mycket bättre sen när man skulle gå över till djur.

Mitt tips är att du skickar ett PM till minimoj här på buke. Hon är jätteduktig på klickerträning :)

Det finns flera klickertränare som lagt upp riktigt bra instruktionsvideos på youtube kom jag på nu! Så där kan vara värt att söka. :)

Fast jag behöver en instruktör som kommer ut och talar om "så här ska du göra" och "så här ska du inte göra" och "det här ska du träna på till nästa gång". Kan behövas eftersom jag, förutom att jag har begränsat med tid(små barn), begränsat med ork (har fibro) även är lite lat...;)

Jenny

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 510
Senast: Imna
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 331
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår skrev jag att jag behövde göra det här: duscha , tvätta, städa, storhandla, skriva tydliga foderstater till hästarna, se...
Svar
0
· Visningar
593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka