Klickar i höften

_Runaway_

Trådstartare
Under vintern har jag lagt märke till att det klickar i hästens vänstra bakben, verkar komma från höften/knät. Har också hört att det inte alls är farligt och jag har inte brytt mig om det. Så idag började det klicka ännu högre och tydligare. han haltade inte eller så, men jag började undra lite.
Hästen hade i höstas ytterst diffusa tecken på någn slags hälta i det benet. det skulle vi dock låta vara outrett tills han blev fri från fången, samt igångsatt.
Nån som vet något om sånt här?

Sv: Klickar i höften

Jag har hört att patellaupphakning kan låta sådär?
Men jag kan inget om detta, bara en tanke! :)

Men borde man inte se då att det hakar sig? Han går ju utan problem liksom. Jag vet inte, bara funderar :D

min häst ena bakben klickar också ibland, ser inte att han ´stöter i någon annan hov. har ingen aning vad det kan vara men han verkar inte ha ont av det..

Jag vet inte, fast patellaupphakning innebär väl att knäet typ hakar upp sig, och det kanske inte syns om det är lindrigt? *funderar*

Det är inte sådär att det "knakar" som när lederna är stela bara? :idea:

Jo det kan mycket väl vara stelhet kanske. För han har stått i veckan, oplanerat mitt i igångsättningen för att jag har varit sjuk. Så gick jag bara en liten promenad, travade några meter, och det var då det lät tydligare, efter traven. Hm.. Kanske typ att han inte var tillräckligt skrittat före traven så att lederna inte hunnit "smörjas" upp?

*spånar vidare, ursäkta eventuella dumma funderingar* :D

Jag tycker det verkar logiskt, tänker på mig själv vars fotleder klickar så fort jag går nerför en trappa eller så efter att ha suttit stilla en stund. :p

Om det är igångsättning så kanske han är extra stel också?

Fast undrar vad de de klickningarna som kommer när lederna är stela beror på..? Nu fick jag mkt att fundera över. :D

*diskussionssugen :D *

Din sista fråga där. Kan det inte ha att göra med ledvätskan? Min idrottslärare säger i alla fall, att man värmer ju upp för att aktivera ledvätskan, som smörjer upp lederna så man blir rörlig och så. Så det kanske är så?

:p

Jag träffade en häst nere i Lidköping vars ben HELA TIDEN knakade! :eek: Så fort han rörde sig, och han var sju år och gick på lösdrift. Inte ont, ingenting. De trodde också det hade ngt med ledvätskan att göra så de gav honom glucosamin men jag vet inte om det gav ngt resultat.
Hemskt lät det i alla fall, som om benen gick av varje gång han tog ett steg, som torra grenar inne i lederna. :crazy: Det blev inte mindre när han värmt upp heller...

Haha, svammel. :p

Jo men så hade faktiskt min sköthäst jag hade för flera år sen. En tioårig shettis. Han hade inte alls ont av det..

Jaja, får följa upp och se vad som händer :D

Nej, det hade inte den hästen heller.
Det läst mest läskigt.. :D

Ja, du får rapportera! ;)

Det låter som patellaupphakning.. Min häst har det i höger bakknä.

Detta har han haft ända sen jag köpte honom. Det är inget som han har ont av, på min häst försvinner klickandet när han får upp formen och muskulaturen. Just nu sätter jag igång honom efter en ganska lång :angel: vila och det klickar hela tiden...

Min häst har dock inte någon svår upphakning. (som tur är)

När jag gick gymnasiet fanns det en häst som också hade det och den reds som vanligt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 327
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 403
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar